źródła witaminy E

Witamina E to jeden z podstawowych antyutleniaczy w naszym organizmie. Odpowiada więc za niwelowanie działania wolnych rodników uszkadzających różne tkanki. Warto zadbać o to, aby w naszym codziennym menu znalazły się produkty bogate w witaminę E, takie jak tłuszcze roślinne czy orzechy. W innym przypadku, aby zapobiec wystąpieniu skutków niedoboru, należy sięgnąć po gotowe suplementy witaminowe.

witaminy na wzrost

Tempo wzrostu dziecka to jeden z podstawowych parametrów kontrolowanych nie tylko przez pediatrów i lekarzy rodzinnych, ale także rodziców. Jeśli tylko dziecko zaczyna odstawać wzrostem od rówieśników, opiekunowie zaczynają się zastanawiać, jak wspomóc proces wzrastania malucha. Pierwszą myślą jest zwiększenie w codziennej diecie zawartości produktów mlecznych jako źródła wapnia i fosforu. Na nic jednak to się zda, jeśli zabraknie witamin, przede wszystkim witaminy D.

gdzie najwięcej witaminy b9

Witamina B9 jest powszechnie znana jako kwas foliowy. Jest to witamina z grupy B, należąca do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Mimo że jest ona syntezowana w obrębie jelita grubego przez bakterie naturalnie kolonizujące ten odcinek przewodu pokarmowego, to stopień jego wchłaniania stamtąd jest stosunkowo niski i zachodzi potrzeba wzbogacenia naszego jadłospisu pokarmami bogatymi w witaminę B9 lub jej suplementami.

źródła witaminy K

Witamina K to tak naprawdę grupa związków rozpuszczalnych w tłuszczach. Ich główną rolą w organizmie jest udział w procesie krzepnięcia krwi i zapobieganie rozwojowi osteoporozy. Podstawowym źródłem witaminy K są zielone warzywa liściaste. Podobnie jak gotowe suplementy powinny być one jednak ostrożnie zażywane przez osoby z zaburzeniami krzepnięcia, zwłaszcza te stosujące na co dzień leki takie jak warfaryna i acenokumarol.

witamina a w marchewce

Na dobry wzrok, ładną skórę, wysoką odporność na infekcje – witamina A to składnik odżywczy, którego nie powinno zabraknąć w Twojej diecie ani w diecie Twojego dziecka. Na szczęście istnieje wiele produktów, które pomogą Ci zaopatrzyć w nią organizm. Wystarczy zadbać o zróżnicowany i kolorowy jadłospis.

źródło witaminy C

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, jest organicznym związkiem chemicznym. Jej niedobór prowadzi do licznych konsekwencji, bowiem – jak wszystkie inne witaminy – jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jako że – w przeciwieństwie do zdecydowanej większości zwierząt – nie jesteśmy w stanie samodzielnie syntezować kwasu askorbinowego, musimy dostarczać go sobie wraz z pożywieniem. Gdzie zatem powinniśmy go szukać? Co dzieje się w przypadku nadmiaru i niedoboru witaminy C?

pomidor źródłem witaminy K

Bardzo bogatym źródłem witaminy K są warzywa zielone, jak m.in. brukselka, brokuły, sałata, szpinak czy jarmuż. Ponadto znajdziemy ją w kalafiorze, wątrobie, produktach zbożowych i przetworach mlecznych. W przypadku stwierdzenia niedoborów należy po pierwsze przyjrzeć się diecie i w razie potrzeby zmodyfikować ją. Ponadto w przypadku dzieci, które są niejadkami, warto sięgnąć po specjalne, sprawdzone preparaty, a także skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

gdzie-witamina-c

Witaminy, w tym witamina C, czyli kwas askorbinowy, są organicznymi związkami chemicznymi, które dla człowieka są egzogenne. Oznacza to, że nasz organizm nie może ich syntezować i w związku z tym musimy je sobie dostarczać z zewnątrz – wraz z pożywieniem. Witamina C jest jedną z najbardziej popularnych, ale co tak naprawdę o niej wiemy? Jaka jest jej rola? Z czym wiążą się nadmiar i niedobór?

Witaminy z grupy B, podobnie jak witamina C, należą do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Bez nich organizm nie byłby w stanie prawidłowo funkcjonować. Przeczytaj poniższy tekst, który skupia się na właściwościach tiaminy, czyli witaminy B1. Jakie są skutki jej niedoboru i jak dostarczyć ją wraz z pożywieniem? Tych kilka informacji może Cię zaciekawić.

witaminy na pamiec i koncentracje

Dzieci intensywnie się rozwijają nie tylko pod względem fizycznym, ale też emocjonalnym i poznawczym. Nieustannie pracuje ich mózg, w którym zachodzi całe mnóstwo skomplikowanych procesów. Poznawanie świata przez najmłodszych wymaga koncentracji i skupienia. Jakie witaminy w tym okresie są dla naszych pociech niezbędne?

witaminy dla dzieci na wzmocnienie

Okres jesienno-zimowy to niewątpliwie trudny czas dla naszego układu odpornościowego, który nieustannie jest bombardowany kolejnymi patogenami, mogącymi stać się przyczyną infekcji. Na zakażenia narażone są przede wszystkim dzieci, które przebywają w zamkniętych środowiskach żłobków, przedszkoli czy szkół, czyli w miejscach, gdzie drobnoustroje rozprzestrzeniają się w zastraszającym tempie. Jednym z podstawowych sposobów na wzmocnienie odporności u dzieci jest przyjmowanie odpowiednich ilości witamin. Po które z nich i w jakiej postaci najlepiej sięgać?

witaminy na apetyt dla dziecka

Obniżenie apetytu u dziecka to powszechny problem. Najczęściej nie świadczy o niczym poważnym i jest efektem wybredności dziecka co do spożywanych przez nie pokarmów. Nasilone i nagłe zmniejszenie apetytu może być natomiast objawem poważnych chorób i nie wolno go ignorować. Jednym z podstawowych sposobów na poprawę apetytu u dzieci jest podanie preparatów witaminowych. Jak wybrać najlepszy?

W mediach w ostatnich latach często powtarza się temat wpływu wolnych rodników i stresu oksydacyjnego na nasz organizm. Okazuje się, że działa on negatywnie na wiele różnych sposobów, przyczyniając się do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, metabolicznych czy neurodegeneracyjnych.

O witaminach i ich roli w organizmie słyszy się bardzo dużo. Są one niezwykle istotnymi składnikami odżywczymi i pełnią liczne funkcje w organizmie. U większości z nas nie ma konieczności ich suplementacji, poza codzienną, zróżnicowaną dietą.

Witamina B2, nazywana także ryboflawiną, jest przedstawicielem kompleksu witamin B rozpuszczalnych w wodzie i wchodzi w skład wielu zestawów witamin dla dzieci, witamin dla nastolatków czy osób dorosłych. Pełni w organizmie liczne role – począwszy od udziału w przemianach metabolicznych, mających na celu pozyskanie glukozy, aż po wpływ na kondycję skóry.

Witamina B1 to przedstawiciel kompleksu witamin B rozpuszczalnych w wodzie, którą znajdziemy w wielu zestawach witamin dla dzieci czy dla nastolatków. Pełni w naszym organizmie liczne role, takie jak udział w przemianach metabolicznych, głównie węglowodanów, a także wpływa na działanie układów sercowo-naczyniowego czy nerwowego.

witamina D

Witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu nie tylko każdego dziecka, ale także dorosłego. Im więcej badań przeprowadza się na jej temat, tym więcej można zaobserwować korzystnych efektów jej działania. Ze względu na niską zawartość witaminy D w produktach spożywczych i jej ograniczoną syntezę w organizmie, należy ją suplementować już od pierwszego dnia życia. W jaki sposób określić prawidłową dawkę witaminy D dla dziecka?

tabletki na kazdy dzien tygodnia

Witaminy to bardzo istotne składniki odżywcze. Całkowite zapotrzebowanie na większość z nich jest w stanie pokryć urozmaicona, zdrowa dieta. Okazuje się jednak, że w zależności od występujących u nas objawów warto czasem sięgnąć po gotowe suplementy witaminowe. Ważne jest natomiast to, by odpowiednio dobrać ich skład – niektóre witaminy warto ze sobą łączyć.

tabletki i owoce

Rola witaminy K jest już dość dobrze poznana, choć cały czas trwają różnego rodzaju prace badawcze mające na celu odkrycie nowych właściwości oraz potwierdzenie pewnych hipotez co do jej skuteczności w określonych obszarach. Co na tę chwilę wiemy na pewno na temat witaminy K?

tabletki-w-kieliszku

Witamina B5, czyli kwas pantotenowy, należy do kompleksu witamin B rozpuszczalnych w wodzie. Wchodzi ona w skład konezymu A, biorącego udział w licznych przemianach metabolicznych zachodzących w naszym organizmie.

tabletki o różnym kolorze

Witamina B12 należy do kompleksu witamin B rozpuszczalnych w wodzie. W naszym organizmie pełni liczne funkcje, a jej obecność jest niezbędna m.in. w procesie powstawania czerwonych krwinek i osłonek mielinowych czy w syntezie aktywnych postaci kwasu foliowego.

suplementy diety dla dzieci z autyzmem

Autyzm jest jednym z częściej rozpoznawanych w wieku dziecięcym zaburzeń rozwojowych. Jego istotą są zaburzenia komunikacji ze światem zewnętrznym. W ostatnich latach coraz więcej słyszy się o korzystnym wpływie diety lub suplementacji niektórych składników pokarmowych, które mogłyby łagodzić objawy autyzmu. Czy faktycznie udowodniono naukowo, że ich stosowanie ma sens? Po jakie suplementy diety należy sięgać u dzieci z autyzmem?

Czym jest autyzm?

Autyzm należy do grupy zaburzeń rozwojowych. Oznacza to, że przy udziale czynników genetycznych i środowiskowych dochodzi do zaburzeń rozwoju mózgu, co w przypadku tego schorzenia skutkuje ograniczeniem możliwości komunikacji.

mama z córką przygotowują zdrową sałatkę

Witamina A to jeden z powszechniej występujących składników pokarmowych w różnych produktach spożywczych. Mimo to częsta niechęć maluchów do próbowania oraz spożywania nowych pozycji w menu często skutkuje niedoborami witaminy A. Jakie mogą być ich objawy? Czy warto suplementować witaminę A u każdego dziecka? Czy można ją przedawkować?

Źródła witaminy A w organizmie

Witamina A to tak naprawdę wspólna nazwa dla całej grupy związków wykazujących jej aktywność biologiczną. Są to np. retinol, betakaroten i ich pochodne.

marchewka-i-sok-z-marchewki

Witaminy to jedne ze składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zasadniczo dzieli się je na dwie grupy – na rozpuszczalne w wodzie i rozpuszczalne w tłuszczach. Jaki ma to wpływ na sposób ich wchłaniania? Czy istnieje jakiś związek między przynależnością do grupy a ryzykiem wystąpienia niedoborów czy przedawkowania?

Witaminy rozpuszczalne w wodzie

Większość witamin należy do grupy tych rozpuszczalnych w wodzie. Oznacza to, że bardzo łatwo wchłaniają się z przewodu pokarmowego wraz z wodą zawartą w praktycznie każdym rodzaju spożywanego pożywienia.

oko małego dziecka

Ocenia się, że nawet co piąte dziecko w wieku przedszkolnym ma problem ze wzrokiem. Najczęściej stwierdzaną wadą jest krótkowzroczność. Do wzrostu częstości zachorowań przyczynia się przede wszystkim niekontrolowana przez rodziców zabawa i nauka z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Jak zadbać o wzrok dzieci? Jakie objawy powinny nas zaniepokoić i skłonić do wizyty u specjalisty? [1][2]

Kiedy należy zgłosić się z dzieckiem do okulisty?

Wiele dzieci ma tendencję do ukrywania przed rodzicami swoich zdrowotnych problemów. Z obawy przed reakcją rówieśników na okulary nie informują mamy i taty o zaburzeniach wzroku. Dlatego też rodzice muszą być szczególnie wyczuleni na objawy wskazujące na taki problem.

dorosły mierzy temperaturę leżącemu dziecku

Wielu rodziców, zgłaszając się po raz kolejny ze swoim dzieckiem do pediatry, używa określenia „moje dziecko ciągle choruje”. Najczęściej wiążą to z pierwszym kontaktem malucha z liczną grupą rówieśników w żłobku czy przedszkolu. Gdzie jednak znajduje się granica pomiędzy niegroźnym chorowaniem dziecka, a chorowaniem związanym z zaburzeniami odporności? Jak diagnozuje się i leczy tego typu schorzenia?

Na co najczęściej chorują maluchy?

Dzieci, podobnie jak dorośli, najczęściej chorują na zakażenia układu oddechowego. Z każdym oddechem do naszych dróg oddechowych dostaje się mnóstwo drobnoustrojów, które mogą stać się przyczyną infekcji.

kobieta trzymająca palec na ustach wskazująćc zajady

Zajady to linijne pęknięcia zlokalizowane w kącikach ust, na granicy błony śluzowej i skóry. Obserwuje się je przede wszystkim u dzieci i osób starszych na skutek niedoborów pokarmowych, jednak możliwych przyczyn ich powstawania jest znacznie więcej. Co zrobić, kiedy u naszego dziecka występuje zapalenie kącików ust i zajady? O czym może świadczyć ich uporczywe nawracanie?

Co to są zajady?

Zajady to jedna z częściej rozpoznawanych dolegliwości skóry i błon śluzowych twarzy u dzieci. Do ich rozwoju dochodzi na podłożu zapalenia kącików ust, które objawia się zaczerwienieniem zlokalizowanym w tej okolicy, na granicy błony śluzowej warg i skóry.

Prawidłowo skonstruowana i sumiennie przestrzegana dieta jest ważnym elementem, stanowiącym o właściwym rozwoju psychicznym i fizycznym dzieci oraz młodzieży. Ale na co dokładnie należy zwrócić uwagę w perspektywie żywienia swojego dziecka? I na co tak naprawdę wpływają witaminy i składniki mineralne w ludzkim organizmie?

Planowanie diety dziecka

Aby prawidłowo zaplanować dietę swojego dziecka, należy pamiętać o odpowiednim rozłożeniu posiłków w ciągu dnia. Istotne jest spożywanie 4-5 posiłków dziennie, z czego bardzo ważne są zwłaszcza pierwsze i drugie śniadania, będące źródłem energii na resztę dnia. Planując konkretny jadłospis dla najbliższych, należy zwrócić uwagę na ich poziom aktywności i aktualną masę ciała. Dobrze jest również skorzystać z porad Instytutu Żywności i Żywienia, ponieważ prawidłowo zaplanowana dieta dziecka nie tylko zapewnia prawidłowy rozwój organizmu, lecz także może chronić w przyszłości przed chorobami cywilizacyjnymi.

Witaminy są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu każdego człowieka. Wśród najważniejszych witamin, z których niedoborami współcześnie bardzo często się zmagamy, wymieniana jest witamina D. Dlaczego? Z jakiego powodu powinno się szczególnie zwracać uwagę na witaminę D w diecie dziecka?

Źródłem witamin w naszej diecie są głównie produkty spożywcze, w których witaminy występują nie tylko w formie aktywnej, lecz także jako składniki przechodzące dopiero w formę aktywną w organizmie – tak zwane prowitaminy. Witaminy możemy podzielić na dwie grupy. Do pierwszej, czyli witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, zaliczamy właśnie m.in. witaminę D.

Zawsze staramy się dbać o różnorodność posiłków naszych dzieci, wierząc, że poprzez odpowiednie zbilansowanie diety, dostarczymy im wszystkich niezbędnych składników w tym witamin, potrzebnych do prawidłowego rozwoju – zwłaszcza, że wciąż słyszymy z różnych źródeł o skutkach ich niedoborów dla organizmów najmłodszych. Ale czy wiemy dokładnie na co wpływają witaminy? Jaka jest tak naprawdę rola witamin, w tym rozpuszczalnych w tłuszczach, w diecie dziecka?

Czym właściwie są witaminy?

Witaminy to organiczne składniki pokarmowe, dzięki którym organizm może funkcjonować prawidłowo. Ich głównym źródłem jest pożywienie pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.

Niezbędna w życiu dziecka witamina C. Co warto o niej wiedzieć? Jakie mogą być skutki niedoboru witaminy C? I dlaczego należy o niej pamiętać w perspektywie codziennej diety dziecka?

Funkcje witaminy C w organizmie dziecka

Witamina C (kwas askorbinowy) to jedna z najpopularniejszych witamin kojarzona ze wzmocnieniem odporności i zapobieganiem przeziębień. W organizmie witamina C pełni szereg różnych funkcji. Sprawdź jakich.