Dzieci idą do szkoły

Rozpoczęcie nauki w szkole to dla dziecka początek wielkiej przygody, lecz jednocześnie także zderzenie z nowym, dotąd nieznanym dla niego światem. Kilkulatek jest wtedy w fazie szybkiego rozwoju na wszystkich niemal płaszczyznach – emocjonalnej, fizycznej, społecznej etc. Mimo wszystko potrzebuje też wciąż dużego wsparcia rodziców. Moje dziecko idzie do szkoły – co warto wiedzieć?

Dziewczynka rozwija swój mózg

W momencie przyjścia na świat maluch ma już 100 miliardów neuronów. Jak podkreślają psycholodzy i neuropsycholodzy, pierwsze 2-3 lata życia są najcenniejszym okresem, z punktu widzenia rozwoju mózgu dziecka. To właśnie w tym czasie następuje intensywny wzrost komórek nerwowych mózgu. Tworzenie synaps osiąga szczyt między 6. a 24. miesiącem życia malucha (w każdej sekundzie tworzą się aż 2 miliony nowych połączeń). Wielu rodziców zastanawia się, jak w mądry i skuteczny sposób stymulować rozwój mózgu dziecka. Jak kształtować odpowiednie zachowania i pomóc potomkowi w zdobywaniu nowych umiejętności, które zaprocentują w przyszłości?

Dziewczynki z prawidłowo działającym układem odpornościowym

Prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy nie tylko pozwala rozpoznać zagrażające nam patogeny, lecz także odpowiednio na nie reaguje i tym samym pozwala utrzymać nas w zdrowiu. Odpowiadają za to mechanizmy odporności wrodzonej i nabytej, które wzajemnie się uzupełniają. Czym dokładnie są? Jak wpływają na odporność? Jak możemy wspierać ich pracę?

Chłopiec spożywa zdrowego arbuza

Zbilansowana dieta dziecka wpływa na prawidłową masę ciała, psychofizyczny rozwój oraz ogólny stan zdrowia. W ciągu ostatniej dekady drastycznie wzrosła liczba przypadków nadwagi i otyłości dziecięcej. Jakie błędy żywieniowe najczęściej popełniają rodzice? Jak powinna wyglądać optymalnie skomponowana dieta dziecka, która uchroni malucha przed nadmiarem tkanki tłuszczowej, niedoborami witaminowymi oraz innymi problemami zdrowotnymi?

Rozwój dziecka

Pierwsze 12 miesięcy życia człowieka to szczególny czas, w którym zachodzi wiele zmian rozwojowych, zarówno na płaszczyźnie psychicznej, fizycznej, jak i mentalnej (umysłowej). Jak powinien przebiegać prawidłowy rozwój dziecka (miesiąc po miesiącu) w ciągu pierwszego roku życia malucha? Zapoznając się z kalendarzem rozwoju dziecka, rodzic może ocenić postępy rozwojowe i w razie wątpliwości, skonsultować się z lekarzem specjalistą.

Dziewczynka z zdrowymi zębami

Jak pokazuje praktyka lekarska, próchnica zębów mlecznych z roku na rok dotyka coraz większej liczby małych pacjentów. Na zdrowe zęby dziecka wpływa wiele czynników. Jeśli rodzice nie wykształcą pozytywnych nawyków u potomstwa, dojdzie do demineralizacji, a następnie ubytku próchnicowego. Jak w takim razie dbać o zdrowie zębów dziecka i nie dopuścić do powstania próchnicy? Jakie działania profilaktyczne warto podjąć już od okresu niemowlęcego?

Kwasy omega 3

Zastanawiając się nad składnikami wzmacniającymi odporność, jako pierwsze przychodzą nam na myśl witaminy. Oczywiście, to bardzo słuszne założenie, lecz nie możemy zapominać także o innych ważnych substancjach, jak chociażby zdrowe tłuszcze. Dlaczego warto podawać kwasy tłuszczowe omega-3 dzieciom i gdzie je znajdziemy?

Zdrowe dziewczynki spożywające multiwitaminę dla dzieci

Wszystkim rodzicom zależy na zdrowiu i prawidłowym rozwoju ich pociech. Ogromną rolę w sukcesie tych starań odgrywają witaminy, które uzupełniają dietę małych pacjentów w niezbędne składniki odżywcze. Jednym z często stosowanych suplementów diety dla maluchów są multiwitaminy dostępne w każdej aptece. Co jest lepsze, multiwitamina dla dzieci w żelkach, syropie, proszku czy tabletkach? Jakie inne składniki powinien zawierać zestaw witamin dla najmłodszych?

Kwasy DHA

DHA to jedne z nielicznych związków, które według norm żywieniowych powinny być uzupełniane przy pomocy suplementacji w przypadku niemowląt karmionych mlekiem modyfikowanym oraz kobiet w ciąży. Co to jest kwas DHA i jaką rolę odgrywa w rozwoju dziecka?

Dzieci w przedszkolu

Gdy dziecko po raz pierwszy idzie do przedszkola, rodzice i opiekunowie stają przed bardzo ważnym wyzwaniem. Nie chodzi jedynie o przekonanie malucha i wzbudzenie w nim chęci pozostania w przedszkolu, ale przede wszystkim o emocjonalne przygotowanie go do zbliżającej się zmiany, która już na zawsze zagości w życiu dziecka i rodziców. We wrześniu rodzice często zadają sobie pytanie: ,,Co teraz, moje dziecko idzie do przedszkola, ale czy jest na to gotowe?”. Zobacz, jak przygotować malucha idącego do przedszkola, tak aby możliwie jak najszybciej zaadaptował się w nowym otoczeniu.  

 

Witamina c w pomarańczach

Witamina C nazywana jest przez niektórych ,,królową odporności” – czy słusznie? Wiele badań wskazuje, że rzeczywiście tak. Część z nich podkreśla jednak nie tyle skuteczne działanie kwasu askorbinowego w trakcie leczenia już istniejącej infekcji, ile jego właściwości prewencyjne.

Zaburzenia koncentracji i uwagi u dzieci mają różne przyczyny, począwszy od poważniejszych dolegliwości, jak upośledzony rozwój w wyniku wad wrodzonych, skończywszy na niedoborach witamin istotnych dla prawidłowej sprawności umysłu. Zobacz, jakie mogą być przyczyny zaburzeń uwagi, jak rozpoznać objawy u dziecka z takimi problemami oraz jak mu pomóc, wykorzystując ćwiczenia na koncentrację oraz odpowiednią suplementację.

Biotyna, czyli witamina B7, nieco mniej znana pod nazwą witamina H, jednak doskonale rozpoznawana jako sposób na zdrowe włosy i paznokcie. Na tym jednak nie koniec właściwości biotyny, która tak naprawdę pełni w organizmie wiele istotnych funkcji. Zobacz, kto powinien przyjmować biotynę, jakie efekty daje jej regularne stosowanie oraz w jakim jedzeniu znajdziesz tę wartościową substancję! 

Niacyna, czyli witamina B3, wykazuje właściwości bardzo istotne dla zachowania zdrowia układu nerwowego oraz prawidłowej gospodarki hormonalnej. Stosowanie niacyny może m.in. podnieść odporność oraz poprawić samopoczucie, w tym u osób chorujących na depresję, a także wspomóc odchudzanie. Sprawdź, jakie działanie ma niacyna oraz kiedy warto zwiększyć jej ilość w codziennej diecie. 

Aktywne foliany to związki, które na rozwój dzieci wpływają już podczas życia płodowego, dbając o prawidłowe ukształtowanie układu nerwowego. Często nazywane kwasem foliowym, w rzeczywistości są jego naturalnym odpowiednikiem, występującym w przyrodzie. Zobacz, jak działają kwas foliowy i foliany oraz dlaczego nie warto zapominać o ich prawidłowym poziomie w organizmie. 

Jod jest nazywany pierwiastkiem życia. To jeden z najważniejszych mikroelementów, który decyduje o prawidłowym funkcjonowaniu całego organizmu. Nie tylko reguluje przemianę materii i wpływa na wzrost, ale także stymuluje pracę układu nerwowego. Polska, ze względu na swoje położenie geograficzne, znajduje się w obszarze niedoboru jodu. Mimo tego, że narodowa polityka zdrowotna od końca XX wieku dba o programy profilaktyki jodowej, naukowcy wciąż apelują, że spożycie tego pierwiastka jest zbyt małe i podkreślają, że niedobór jodu u dzieci znacznie ogranicza rozwój ich funkcji poznawczych. Jak objawia się niedobór jodu u dzieci i jak go uzupełnić?

Zaburzenia wzrostu dziecka dzieli się na niskorosłość oraz wysokorosłość. Przyczyn tych nieprawidłowości rozwojowych jest wiele. Mogą wynikać z predyspozycji genetycznych, ale także być skutkiem poważnych zmian hormonalnych. Zaburzenia wzrostu dziecka należy bacznie obserwować i szybko diagnozować, ponieważ w dużym stopniu wpływają na proces dojrzewania, a niekiedy zwiastują problemy zdrowotne.

Jak obliczyć wzrost dziecka? Jest na to prosty wzór. Jego wynik podaje z pewnym przybliżeniem, ile centymetrów będzie miało Twoje dziecko, gdy dorośnie. Ze sposobu na poznanie przyszłego wzrostu dziecka korzystają nie tylko pediatrzy, lecz także zaciekawieni rodzice. Jesteś jednym z nich? Przeczytaj, jak obliczyć wzrost dziecka!

Siatki centylowe są bardzo pomocnym narzędziem, zarówno dla lekarzy, jak i samych rodziców. Te specjalne wykresy służą do monitorowania prawidłowego wzrostu dziecka. Zaznaczając regularnie postępy na siatkach centylowych, można łatwo ocenić, czy określone parametry mieszczą się w normie a tempo ich zmian odbywa się harmonijnie bądź zbyt powoli czy też gwałtownie. 

Anemia, która inaczej nazywana jest niedokrwistością, oznacza niewystarczające występowanie we krwi erytrocytów, czyli czerwonych krwinek (RBC). Może być to również stan, który ocenia się na podstawie zbyt niskiego poziomu hemoglobiny (Hb) lub hematokrytu (Ht) w owych krwinkach. Punktem odniesienia potrzebnym do takiej oceny są przyjęte normy, które różnią się w zależności od wieku rozwojowego. Co istotne, anemia jest stanem, którego nie można bagatelizować. Jej konsekwencje mogą być bardzo poważne – zarówno w krótko-, jak i w długofalowej perspektywie zdrowia dziecka.

Witaminy z grupy B są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Oddziałują przede wszystkim na system nerwowy, ale są znaczące również dla układu immunologicznego, krwiotwórczego oraz pokarmowego. Wszystkie witaminy z grupy B są wydalane przez nerki w procesie przemian metabolicznych. Ludzki organizm nie ma zdolności ich magazynowania, co rodzi potrzebę pozyskiwania ich z zewnętrznych źródeł – naturalnych produktów spożywczych lub suplementacji. Witaminy z grupy B muszą być uwzględnione w codziennej diecie, zwłaszcza w okresie wzmożonego wysiłku intelektualnego i fizycznego. Ich niedobór może wywoływać problemy rozwojowe, powodować zaburzenia wzrostu, a także być przyczyną wielu ciężkich chorób.

Wapń oraz witaminy na mocne kości, czyli D i K, to najlepszy sposób, aby zapewnić zdrowy rozwój układu kostnego dziecka, a przy okazji zmniejszyć ryzyko złamań. Wykazano, że dobrze zbilansowana dieta uwzględniająca te składniki zmniejsza częstotliwość uszkodzeń kości.  A ponadto, co jeść żeby mieć mocne kości? Przede wszystkim naturalne produkty bogate w witaminę A, witaminy z grupy B, a także cynk – zwłaszcza w okresach aktywnej fazy wzrostu i mineralizacji kości, kiedy organizm pracuje na najwyższych obrotach.

Zdrowe oczy nie tylko znacznie ułatwiają codzienne funkcjonowanie, lecz także umożliwiają poznawanie i doświadczanie świata w wyjątkowo piękny sposób. Niestety, jak się okazuje, wiele dzieci w Polsce boryka się z problemami narządu wzroku, w szczególności z dalekowzrocznością, co rodzi wiele poważnych konsekwencji, w tym trudności w nauce.

Witamina D to związek organiczny, który jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. I mimo tego, że jest substancją endogenną, która powstaje w organizmie człowieka w wyniku ekspozycji promieniowania ultrafioletowego na skórę, często jej ilość jest niewystarczająca. Badania statystyczne potwierdzają, że w Polsce (i w wielu krajach Europy Środkowej), zwłaszcza zimą, występuje wysoki odsetek ciężkiego niedoboru witaminy D u dzieci w różnym wieku. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest małe nasłonecznienie typowe dla naszej strefy geograficznej, jednak dużą rolę odgrywa tu również współczesny styl życia oraz zanieczyszczenie środowiska. To kwestia niepokojąca, bo dziś jest już pewne, że objawy niedoboru witaminy D dotyczą nie tylko układu kostnego. Obecnie naukowcy są pewni, że poza krzywicą i osteoporozą, niedobory witaminy D prowadzą do zaburzeń neurologicznych i autoimmunologicznych, a także mogą wiązać się z chorobami nowotworowymi.

Chociaż niewiele osób potrafi dokładnie wyjaśnić, co to są witaminy, każdy z pewnością o nich słyszał i intuicyjnie domyśla się, czym są. Zatem, co to są witaminy? To organiczne związki chemiczne, konieczne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu, odgrywające ważną rolę szczególnie w regulacji procesów metabolicznych. Jako związki endogenne w większości nie są syntetyzowane przez ludzki organizm, poza wyjątkami, jakimi są witaminy D i K, więc należy je stale dostarczać z pożywieniem. Mimo tego, że człowiek zaspokaja zapotrzebowanie witaminowe dzięki codziennej diecie, zdarza się, że pojawiają się anomalie. Niedobór czy o wiele rzadszy nadmiar witamin to problem, który często dotyczy najmłodszych. Dlatego też w trosce o ich właściwe żywienie, warto podjąć trud i wytłumaczyć dziecku – co to są witaminy? Znacznie łatwiej przyjąć zasady zdrowego żywienia, kiedy rozumie się ich podstawy!

Co to są witaminy? To związki organiczne niezbędne do życia. Dobrze zbilansowana dieta, bogata w witaminy i minerały, to klucz nie tylko do zdrowia, lecz także prawidłowego rozwoju. Ponieważ jednak zapotrzebowanie człowieka na nie jest zmienne i zależy od wielu różnych czynników, niejednokrotnie trudno określić, czy dany sposób żywienia jest wystarczający. Szczególnie trudne zadanie mają rodzice ,,dzieci szkolnych’’. Okres późnego dzieciństwa jest bardzo wymagający dla młodego organizmu. Przyspieszone tempo wzrostu, wzmożony wysiłek intelektualny i ruchowy czy wreszcie narażona z każdej strony na infekcje odporność – to wszystko sprawia, że podaż na te cenne składniki gwałtownie rośnie. Witaminy dla dzieci w wieku szkolnym, o których należy pamiętać w codziennej diecie, to z pewnością witaminy A, C, D, E, K oraz witaminy z grupy B.

W Polsce niedobór magnezu u dzieci występuje szczególnie u maluchów, które nie ukończyły 3. roku życia oraz u młodzieży w przedziałach wiekowych 10-12 lat i 16-18 lat. W głównej mierze przyczyna tego problemu leży w sposobie żywienia.

Żelazo (Fe) jest niezwykle ważnym składnikiem mineralnym. Niestety, nasz organizm nie potrafi sam go produkować, czego skutkiem jest m.in. stosunkowo często obserwowany jego niedobór.

źródła witaminy E

Witaminy z grupy E to osiem związków o różnej budowie, występujących pod wspólną nazwą tokochromanoli. Spośród nich największą aktywnością biologiczną cechują się alfa-tokoferole, które przede wszystkim pełnią funkcje antyoksydacyjne. Warto więc zadbać o to, aby w naszym codziennym menu znalazły się produkty bogate w witaminę E, takie jak tłuszcze roślinne czy orzechy. 

 

witaminy na wzrost

Tempo wzrostu dziecka to jeden z podstawowych parametrów kontrolowanych nie tylko przez pediatrów i lekarzy rodzinnych, lecz także rodziców. Jeśli tylko dziecko zaczyna odstawać wzrostem od rówieśników, opiekunowie zaczynają się zastanawiać, co jest tego przyczyną i jak mogą wspomóc proces wzrastania malucha. 

gdzie najwięcej witaminy b9

Kwas foliowy to nic innego jak witamina B9 (inaczej nazywana także folacyną), zaliczana do grupy związków określanych folianami – mają ogromne znaczenie dla optymalnej pracy organizmu. Co jednak ważne, nie jesteśmy w stanie wytworzyć ich sami, stąd też konieczne jest dostarczanie odpowiednich ilości kwasu foliowego z pożywienia lub dodatkowej suplementacji. 

źródła witaminy K

Witamina K to tak naprawdę grupa związków rozpuszczalnych w tłuszczach. Ich główną rolą w organizmie jest udział w procesie krzepnięcia krwi i zapobieganie rozwojowi osteoporozy. Podstawowym źródłem witaminy K są zielone warzywa liściaste. Podobnie jak gotowe suplementy powinny być one jednak ostrożnie zażywane przez osoby z zaburzeniami krzepnięcia, zwłaszcza te stosujące na co dzień leki takie jak warfaryna i acenokumarol.

źródło witaminy C

Witamina C jest nazywana przez niektórych „królową odporności”. Jej wpływ nie ogranicza się jednak tylko do oddziaływania na układ immunologiczny. Ma o wiele większe znaczenie, które wiąże się m.in. z jej właściwościami antyoksydacyjnymi oraz wspieraniem procesu krwiotwórczego.

 

pomidor źródłem witaminy K

Witamina K została odkryta przez duńskiego chemika, Henryka Dama w roku 1930, co osiem lat później przyniosło mu nagrodę Nobla w dziedzinie medycyny. Odkrycie to zawdzięcza kurczakom utrzymywanym na diecie niskotłuszczowej, która była pozbawiona steroli. Wykazywały wzmożoną skłonność do krwawienia w mięśniach i tkance podskórnej. Nazwa witaminy K wzięła się od słowa „koagulacja”. Witamina K należy wraz z witaminą A, D i E do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Jej aktywność wykazują aż 3 związki chemiczne, jednak te występujące w naturze to filochinon (syntezowany przez rośliny, nazywany witaminą K1) i menachinony (syntezowane przez bakterie, określany jako witamina K2). Dowiedz się, jakie są źródła witaminy K, a także, czym skutkuje jej nadmiar oraz niedobór!

 

witaminy na pamiec i koncentracje

Dzieci intensywnie się rozwijają nie tylko pod względem fizycznym, ale też emocjonalnym i poznawczym. Nieustannie pracuje ich mózg, w którym zachodzi całe mnóstwo skomplikowanych procesów. Poznawanie świata przez najmłodszych wymaga koncentracji i skupienia. Jakie witaminy w tym okresie są dla naszych pociech niezbędne?

witaminy dla dzieci na wzmocnienie

Okres jesienno-zimowy to niewątpliwie trudny czas dla naszego układu odpornościowego, który nieustannie jest bombardowany kolejnymi patogenami, mogącymi stać się przyczyną infekcji. Na zakażenia narażone są przede wszystkim dzieci, które przebywają w zamkniętych środowiskach żłobków, przedszkoli czy szkół, czyli w miejscach, gdzie drobnoustroje rozprzestrzeniają się w zastraszającym tempie. Jednym z podstawowych sposobów na wzmocnienie odporności u dzieci jest przyjmowanie odpowiednich ilości witamin. Po które z nich i w jakiej postaci najlepiej sięgać?

witaminy na apetyt dla dziecka

Prawidłowa dieta ma ogromny wpływ na właściwy rozwój dziecka. Niestety żywienie malucha często stanowi dla rodziców niemałe wyzwanie – zwłaszcza, gdy waga potomka odbiega od normy, nie wykazuje on oznak głodu lub czuje wyraźną niechęć do jedzenia. Jakie są przyczyny braku apetytu u niemowlaka i starszego dziecka? Jakie preparaty na apetyt dla dzieci mogą pomóc w rozwiązaniu tego powszechnego problemu?

Stres oksydacyjny i związane z nim wolne rodniki działają na nas negatywnie na wiele różnych sposobów – m.in. zwiększają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, metabolicznych czy neurodegeneracyjnych. Jednym z najprostszych sposobów walki z nimi jest przyjmowanie antyoksydantów, których przykładem są witaminy E, A i C. Czym stres oksydacyjny właściwie jest i jak możemy sobie z nim radzić?

O witaminach i ich roli w organizmie słyszy się bardzo dużo. Są one niezwykle istotnymi składnikami odżywczymi i pełnią liczne funkcje w organizmie. U większości z nas nie ma konieczności ich suplementacji, poza codzienną, zróżnicowaną dietą.

Witamina B2, nazywana również ryboflawiną, została odkryta w 1933 roku przez niemieckiego biochemika, Richarda Kuhna. Wyodrębnił ten związek z białka jaja kurzego, serwatki mlecznej i drożdży. Obecnie witamina B2 jest powszechnie stosowana do wzbogacania żywności. Jest również szeroko wykorzystywana w przemyśle farmaceutycznym. Dowiedz się, jakie są skutki dla organizmu może mieć niedobór lub przedawkowanie witaminy B2! Zobacz, gdzie występuje ten związek i jakie znaczenie ma dla organizmu!