Zaburzenia koncentracji i uwagi u dzieci mają różne przyczyny, począwszy od poważniejszych dolegliwości, jak upośledzony rozwój w wyniku wad wrodzonych, skończywszy na niedoborach witamin istotnych dla prawidłowej sprawności umysłu. Zobacz, jakie mogą być przyczyny zaburzeń uwagi, jak rozpoznać objawy u dziecka z takimi problemami oraz jak mu pomóc, wykorzystując ćwiczenia na koncentrację oraz odpowiednią suplementację.

Biotyna, czyli witamina B7, nieco mniej znana pod nazwą witamina H, jednak doskonale rozpoznawana jako sposób na zdrowe włosy i paznokcie. Na tym jednak nie koniec właściwości biotyny, która tak naprawdę pełni w organizmie wiele istotnych funkcji. Zobacz, kto powinien przyjmować biotynę, jakie efekty daje jej regularne stosowanie oraz w jakim jedzeniu znajdziesz tę wartościową substancję! 

Niacyna, czyli witamina B3, wykazuje właściwości bardzo istotne dla zachowania zdrowia układu nerwowego oraz prawidłowej gospodarki hormonalnej. Stosowanie niacyny może m.in. podnieść odporność oraz poprawić samopoczucie, w tym u osób chorujących na depresję, a także wspomóc odchudzanie. Sprawdź, jakie działanie ma niacyna oraz kiedy warto zwiększyć jej ilość w codziennej diecie. 

Aktywne foliany to związki, które na rozwój dzieci wpływają już podczas życia płodowego, dbając o prawidłowe ukształtowanie układu nerwowego. Często nazywane kwasem foliowym, w rzeczywistości są jego naturalnym odpowiednikiem, występującym w przyrodzie. Zobacz, jak działają kwas foliowy i foliany oraz dlaczego nie warto zapominać o ich prawidłowym poziomie w organizmie. 

Witaminy są organicznymi związkami chemicznymi, bez których nie mogłyby zachodzić prawidłowe procesy życiowe. Zarówno ich niedobór, jak i nadmiar wpływa niekorzystnie na pracę całego organizmu – dotyczy to również witamin z grupy B. Odpowiedni poziom jest niezbędny zwłaszcza dla dzieci.

Wzrost i waga dzieci w kolejnych latach ich życia budzą często niepokój oraz wątpliwości rodziców. Dzieci rozwijają się w swoim indywidualnym tempem, dlatego zdarza się, że równolatkowie różnią się zarówno wzrostem, jak i wagą. Jak rodzice mogą sprawdzić, czy ich pociecha nie waży za mało, czy nie jest za niska lub wysoka? Gdzie znaleźć informacje, jaki jest prawidłowy wzrost dziecka w wieku kilku miesięcy lub lat? I co najważniejsze, co zrobić, gdy wzrost dziecka okaże się nieprawidłowy? 

Jod jest nazywany pierwiastkiem życia. To jeden z najważniejszych mikroelementów, który decyduje o prawidłowym funkcjonowaniu całego organizmu. Nie tylko reguluje przemianę materii i wpływa na wzrost, ale także stymuluje pracę układu nerwowego. Polska, ze względu na swoje położenie geograficzne, znajduje się w obszarze niedoboru jodu. Mimo tego, że narodowa polityka zdrowotna od końca XX wieku dba o programy profilaktyki jodowej, naukowcy wciąż apelują, że spożycie tego pierwiastka jest zbyt małe i podkreślają, że niedobór jodu u dzieci znacznie ogranicza rozwój ich funkcji poznawczych. Jak objawia się niedobór jodu u dzieci i jak go uzupełnić?

Zaburzenia wzrostu dziecka dzieli się na niskorosłość oraz wysokorosłość. Przyczyn tych nieprawidłowości rozwojowych jest wiele. Mogą wynikać z predyspozycji genetycznych, ale także być skutkiem poważnych zmian hormonalnych. Zaburzenia wzrostu dziecka należy bacznie obserwować i szybko diagnozować, ponieważ w dużym stopniu wpływają na proces dojrzewania, a niekiedy zwiastują problemy zdrowotne.

Jak obliczyć wzrost dziecka? Jest na to prosty wzór. Jego wynik podaje z pewnym przybliżeniem, ile centymetrów będzie miało Twoje dziecko, gdy dorośnie. Ze sposobu na poznanie przyszłego wzrostu dziecka korzystają nie tylko pediatrzy, lecz także zaciekawieni rodzice. Jesteś jednym z nich? Przeczytaj, jak obliczyć wzrost dziecka!

Siatki centylowe są bardzo pomocnym narzędziem, zarówno dla lekarzy, jak i samych rodziców. Te specjalne wykresy służą do monitorowania prawidłowego wzrostu dziecka. Zaznaczając regularnie postępy na siatkach centylowych, można łatwo ocenić, czy określone parametry mieszczą się w normie a tempo ich zmian odbywa się harmonijnie bądź zbyt powoli czy też gwałtownie. 

Anemia, która inaczej nazywana jest niedokrwistością, oznacza niewystarczające występowanie we krwi erytrocytów, czyli czerwonych krwinek (RBC). Może być to również stan, który ocenia się na podstawie zbyt niskiego poziomu hemoglobiny (Hb) lub hematokrytu (Ht) w owych krwinkach. Punktem odniesienia potrzebnym do takiej oceny są przyjęte normy, które różnią się w zależności od wieku rozwojowego. Co istotne, anemia jest stanem, którego nie można bagatelizować. Jej konsekwencje mogą być bardzo poważne – zarówno w krótko-, jak i w długofalowej perspektywie zdrowia dziecka.

Witaminy z grupy B są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Oddziałują przede wszystkim na system nerwowy, ale są znaczące również dla układu immunologicznego, krwiotwórczego oraz pokarmowego. Wszystkie witaminy z grupy B są wydalane przez nerki w procesie przemian metabolicznych. Ludzki organizm nie ma zdolności ich magazynowania, co rodzi potrzebę pozyskiwania ich z zewnętrznych źródeł – naturalnych produktów spożywczych lub suplementacji. Witaminy z grupy B muszą być uwzględnione w codziennej diecie, zwłaszcza w okresie wzmożonego wysiłku intelektualnego i fizycznego. Ich niedobór może wywoływać problemy rozwojowe, powodować zaburzenia wzrostu, a także być przyczyną wielu ciężkich chorób.

Witaminy z grupy E to osiem związków o różnej budowie, występujących pod wspólną nazwą tokochromanoli. Tokochromanole dzielą się w równej części na tokoferole i tokotrienole. Spośród nich największą aktywnością biologiczną cechują się alfa-tokoferole, które przede wszystkim pełnią funkcje antyoksydacyjne.

Wapń oraz witaminy na mocne kości, czyli D i K, to najlepszy sposób, aby zapewnić zdrowy rozwój układu kostnego dziecka, a przy okazji zmniejszyć ryzyko złamań. Wykazano, że dobrze zbilansowana dieta uwzględniająca te składniki zmniejsza częstotliwość uszkodzeń kości.  A ponadto, co jeść żeby mieć mocne kości? Przede wszystkim naturalne produkty bogate w witaminę A, witaminy z grupy B, a także cynk – zwłaszcza w okresach aktywnej fazy wzrostu i mineralizacji kości, kiedy organizm pracuje na najwyższych obrotach.

Zdrowe oczy nie tylko znacznie ułatwiają codzienne funkcjonowanie, lecz także umożliwiają poznawanie i doświadczanie świata w wyjątkowo piękny sposób. Niestety, jak się okazuje, wiele dzieci w Polsce boryka się z problemami narządu wzroku, w szczególności z dalekowzrocznością, co rodzi wiele poważnych konsekwencji, w tym trudności w nauce.

Witamina D to związek organiczny, który jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. I mimo tego, że jest substancją endogenną, która powstaje w organizmie człowieka w wyniku ekspozycji promieniowania ultrafioletowego na skórę, często jej ilość jest niewystarczająca. Badania statystyczne potwierdzają, że w Polsce (i w wielu krajach Europy Środkowej), zwłaszcza zimą, występuje wysoki odsetek ciężkiego niedoboru witaminy D u dzieci w różnym wieku. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest małe nasłonecznienie typowe dla naszej strefy geograficznej, jednak dużą rolę odgrywa tu również współczesny styl życia oraz zanieczyszczenie środowiska. To kwestia niepokojąca, bo dziś jest już pewne, że objawy niedoboru witaminy D dotyczą nie tylko układu kostnego. Obecnie naukowcy są pewni, że poza krzywicą i osteoporozą, niedobory witaminy D prowadzą do zaburzeń neurologicznych i autoimmunologicznych, a także mogą wiązać się z chorobami nowotworowymi.

Chociaż niewiele osób potrafi dokładnie wyjaśnić, co to są witaminy, każdy z pewnością o nich słyszał i intuicyjnie domyśla się, czym są. Zatem, co to są witaminy? To organiczne związki chemiczne, konieczne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu, odgrywające ważną rolę szczególnie w regulacji procesów metabolicznych. Jako związki endogenne w większości nie są syntetyzowane przez ludzki organizm, poza wyjątkami, jakimi są witaminy D i K, więc należy je stale dostarczać z pożywieniem. Mimo tego, że człowiek zaspokaja zapotrzebowanie witaminowe dzięki codziennej diecie, zdarza się, że pojawiają się anomalie. Niedobór czy o wiele rzadszy nadmiar witamin to problem, który często dotyczy najmłodszych. Dlatego też w trosce o ich właściwe żywienie, warto podjąć trud i wytłumaczyć dziecku – co to są witaminy? Znacznie łatwiej przyjąć zasady zdrowego żywienia, kiedy rozumie się ich podstawy!

Co to są witaminy? To związki organiczne niezbędne do życia. Dobrze zbilansowana dieta, bogata w witaminy i minerały, to klucz nie tylko do zdrowia, lecz także prawidłowego rozwoju. Ponieważ jednak zapotrzebowanie człowieka na nie jest zmienne i zależy od wielu różnych czynników, niejednokrotnie trudno określić, czy dany sposób żywienia jest wystarczający. Szczególnie trudne zadanie mają rodzice ,,dzieci szkolnych’’. Okres późnego dzieciństwa jest bardzo wymagający dla młodego organizmu. Przyspieszone tempo wzrostu, wzmożony wysiłek intelektualny i ruchowy czy wreszcie narażona z każdej strony na infekcje odporność – to wszystko sprawia, że podaż na te cenne składniki gwałtownie rośnie. Witaminy dla dzieci w wieku szkolnym, o których należy pamiętać w codziennej diecie, to z pewnością witaminy A, C, D, E, K oraz witaminy z grupy B.

W Polsce niedobór magnezu u dzieci występuje szczególnie u maluchów, które nie ukończyły 3. roku życia oraz u młodzieży w przedziałach wiekowych 10-12 lat i 16-18 lat. W głównej mierze przyczyna tego problemu leży w sposobie żywienia.

Żelazo (Fe) jest niezwykle ważnym składnikiem mineralnym. Niestety, nasz organizm nie potrafi sam go produkować, czego skutkiem jest m.in. stosunkowo często obserwowany jego niedobór.

źródła witaminy E

Witamina E to jeden z podstawowych antyutleniaczy w naszym organizmie. Odpowiada więc za niwelowanie działania wolnych rodników uszkadzających różne tkanki. Warto zadbać o to, aby w naszym codziennym menu znalazły się produkty bogate w witaminę E, takie jak tłuszcze roślinne czy orzechy. W innym przypadku, aby zapobiec wystąpieniu skutków niedoboru, należy sięgnąć po gotowe suplementy witaminowe.

witaminy na wzrost

Tempo wzrostu dziecka to jeden z podstawowych parametrów kontrolowanych nie tylko przez pediatrów i lekarzy rodzinnych, ale także rodziców. Jeśli tylko dziecko zaczyna odstawać wzrostem od rówieśników, opiekunowie zaczynają się zastanawiać, jak wspomóc proces wzrastania malucha. Pierwszą myślą jest zwiększenie w codziennej diecie zawartości produktów mlecznych jako źródła wapnia i fosforu. Na nic jednak to się zda, jeśli zabraknie witamin, przede wszystkim witaminy D.

gdzie najwięcej witaminy b9

Witamina B9 jest powszechnie znana jako kwas foliowy. Jest to witamina z grupy B, należąca do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Mimo że jest ona syntezowana w obrębie jelita grubego przez bakterie naturalnie kolonizujące ten odcinek przewodu pokarmowego, to stopień jego wchłaniania stamtąd jest stosunkowo niski i zachodzi potrzeba wzbogacenia naszego jadłospisu pokarmami bogatymi w witaminę B9 lub jej suplementami.

źródła witaminy K

Witamina K to tak naprawdę grupa związków rozpuszczalnych w tłuszczach. Ich główną rolą w organizmie jest udział w procesie krzepnięcia krwi i zapobieganie rozwojowi osteoporozy. Podstawowym źródłem witaminy K są zielone warzywa liściaste. Podobnie jak gotowe suplementy powinny być one jednak ostrożnie zażywane przez osoby z zaburzeniami krzepnięcia, zwłaszcza te stosujące na co dzień leki takie jak warfaryna i acenokumarol.

witamina a w marchewce

Na dobry wzrok, ładną skórę, wysoką odporność na infekcje – witamina A to składnik odżywczy, którego nie powinno zabraknąć w Twojej diecie ani w diecie Twojego dziecka. Na szczęście istnieje wiele produktów, które pomogą Ci zaopatrzyć w nią organizm. Wystarczy zadbać o zróżnicowany i kolorowy jadłospis.

źródło witaminy C

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, jest organicznym związkiem chemicznym. Jej niedobór prowadzi do licznych konsekwencji, bowiem – jak wszystkie inne witaminy – jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jako że – w przeciwieństwie do zdecydowanej większości zwierząt – nie jesteśmy w stanie samodzielnie syntezować kwasu askorbinowego, musimy dostarczać go sobie wraz z pożywieniem. Gdzie zatem powinniśmy go szukać? Co dzieje się w przypadku nadmiaru i niedoboru witaminy C?

pomidor źródłem witaminy K

Bardzo bogatym źródłem witaminy K są warzywa zielone, jak m.in. brukselka, brokuły, sałata, szpinak czy jarmuż. Ponadto znajdziemy ją w kalafiorze, wątrobie, produktach zbożowych i przetworach mlecznych. W przypadku stwierdzenia niedoborów należy po pierwsze przyjrzeć się diecie i w razie potrzeby zmodyfikować ją. Ponadto w przypadku dzieci, które są niejadkami, warto sięgnąć po specjalne, sprawdzone preparaty, a także skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

gdzie-witamina-c

Witaminy, w tym witamina C, czyli kwas askorbinowy, są organicznymi związkami chemicznymi, które dla człowieka są egzogenne. Oznacza to, że nasz organizm nie może ich syntezować i w związku z tym musimy je sobie dostarczać z zewnątrz – wraz z pożywieniem. Witamina C jest jedną z najbardziej popularnych, ale co tak naprawdę o niej wiemy? Jaka jest jej rola? Z czym wiążą się nadmiar i niedobór?

Witaminy z grupy B, podobnie jak witamina C, należą do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Bez nich organizm nie byłby w stanie prawidłowo funkcjonować. Przeczytaj poniższy tekst, który skupia się na właściwościach tiaminy, czyli witaminy B1. Jakie są skutki jej niedoboru i jak dostarczyć ją wraz z pożywieniem? Tych kilka informacji może Cię zaciekawić.

witaminy na pamiec i koncentracje

Dzieci intensywnie się rozwijają nie tylko pod względem fizycznym, ale też emocjonalnym i poznawczym. Nieustannie pracuje ich mózg, w którym zachodzi całe mnóstwo skomplikowanych procesów. Poznawanie świata przez najmłodszych wymaga koncentracji i skupienia. Jakie witaminy w tym okresie są dla naszych pociech niezbędne?

witaminy dla dzieci na wzmocnienie

Okres jesienno-zimowy to niewątpliwie trudny czas dla naszego układu odpornościowego, który nieustannie jest bombardowany kolejnymi patogenami, mogącymi stać się przyczyną infekcji. Na zakażenia narażone są przede wszystkim dzieci, które przebywają w zamkniętych środowiskach żłobków, przedszkoli czy szkół, czyli w miejscach, gdzie drobnoustroje rozprzestrzeniają się w zastraszającym tempie. Jednym z podstawowych sposobów na wzmocnienie odporności u dzieci jest przyjmowanie odpowiednich ilości witamin. Po które z nich i w jakiej postaci najlepiej sięgać?

witaminy na apetyt dla dziecka

Obniżenie apetytu u dziecka to powszechny problem. Najczęściej nie świadczy o niczym poważnym i jest efektem wybredności dziecka co do spożywanych przez nie pokarmów. Nasilone i nagłe zmniejszenie apetytu może być natomiast objawem poważnych chorób i nie wolno go ignorować. Jednym z podstawowych sposobów na poprawę apetytu u dzieci jest podanie preparatów witaminowych. Jak wybrać najlepszy?

W mediach w ostatnich latach często powtarza się temat wpływu wolnych rodników i stresu oksydacyjnego na nasz organizm. Okazuje się, że działa on negatywnie na wiele różnych sposobów, przyczyniając się do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, metabolicznych czy neurodegeneracyjnych.

O witaminach i ich roli w organizmie słyszy się bardzo dużo. Są one niezwykle istotnymi składnikami odżywczymi i pełnią liczne funkcje w organizmie. U większości z nas nie ma konieczności ich suplementacji, poza codzienną, zróżnicowaną dietą.

Witamina B2, nazywana także ryboflawiną, jest przedstawicielem kompleksu witamin B rozpuszczalnych w wodzie i wchodzi w skład wielu zestawów witamin dla dzieci, witamin dla nastolatków czy osób dorosłych. Pełni w organizmie liczne role – począwszy od udziału w przemianach metabolicznych, mających na celu pozyskanie glukozy, aż po wpływ na kondycję skóry.

Witamina B1 to przedstawiciel kompleksu witamin B rozpuszczalnych w wodzie, którą znajdziemy w wielu zestawach witamin dla dzieci czy dla nastolatków. Pełni w naszym organizmie liczne role, takie jak udział w przemianach metabolicznych, głównie węglowodanów, a także wpływa na działanie układów sercowo-naczyniowego czy nerwowego.

witamina D

Witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu nie tylko każdego dziecka, ale także dorosłego. Im więcej badań przeprowadza się na jej temat, tym więcej można zaobserwować korzystnych efektów jej działania. Ze względu na niską zawartość witaminy D w produktach spożywczych i jej ograniczoną syntezę w organizmie, należy ją suplementować już od pierwszego dnia życia. W jaki sposób określić prawidłową dawkę witaminy D dla dziecka?

tabletki na kazdy dzien tygodnia

Witaminy to bardzo istotne składniki odżywcze. Całkowite zapotrzebowanie na większość z nich jest w stanie pokryć urozmaicona, zdrowa dieta. Okazuje się jednak, że w zależności od występujących u nas objawów warto czasem sięgnąć po gotowe suplementy witaminowe. Ważne jest natomiast to, by odpowiednio dobrać ich skład – niektóre witaminy warto ze sobą łączyć.

tabletki i owoce

Rola witaminy K jest już dość dobrze poznana, choć cały czas trwają różnego rodzaju prace badawcze mające na celu odkrycie nowych właściwości oraz potwierdzenie pewnych hipotez co do jej skuteczności w określonych obszarach. Co na tę chwilę wiemy na pewno na temat witaminy K?

tabletki-w-kieliszku

Witamina B5, czyli kwas pantotenowy, należy do kompleksu witamin B rozpuszczalnych w wodzie. Wchodzi ona w skład konezymu A, biorącego udział w licznych przemianach metabolicznych zachodzących w naszym organizmie.