Kwasy DHA

DHA to jedne z nielicznych związków, które według norm żywieniowych powinny być uzupełniane przy pomocy suplementacji w przypadku niemowląt karmionych mlekiem modyfikowanym oraz kobiet w ciąży. Co to jest kwas DHA i jaką rolę odgrywa w rozwoju dziecka?

Dzieci w przedszkolu

Gdy dziecko po raz pierwszy idzie do przedszkola, rodzice i opiekunowie stają przed bardzo ważnym wyzwaniem. Nie chodzi jedynie o przekonanie malucha i wzbudzenie w nim chęci pozostania w przedszkolu, ale przede wszystkim o emocjonalne przygotowanie go do zbliżającej się zmiany, która już na zawsze zagości w życiu dziecka i rodziców. We wrześniu rodzice często zadają sobie pytanie: ,,Co teraz, moje dziecko idzie do przedszkola, ale czy jest na to gotowe?”. Zobacz, jak przygotować malucha idącego do przedszkola, tak aby możliwie jak najszybciej zaadaptował się w nowym otoczeniu.  

 

Witamina c w pomarańczach

Witamina C nazywana jest przez niektórych ,,królową odporności” – czy słusznie? Wiele badań wskazuje, że rzeczywiście tak. Część z nich podkreśla jednak nie tyle skuteczne działanie kwasu askorbinowego w trakcie leczenia już istniejącej infekcji, ile jego właściwości prewencyjne.

Zaburzenia koncentracji i uwagi u dzieci mają różne przyczyny, począwszy od poważniejszych dolegliwości, jak upośledzony rozwój w wyniku wad wrodzonych, skończywszy na niedoborach witamin istotnych dla prawidłowej sprawności umysłu. Zobacz, jakie mogą być przyczyny zaburzeń uwagi, jak rozpoznać objawy u dziecka z takimi problemami oraz jak mu pomóc, wykorzystując ćwiczenia na koncentrację oraz odpowiednią suplementację.

Biotyna, czyli witamina B7, nieco mniej znana pod nazwą witamina H, jednak doskonale rozpoznawana jako sposób na zdrowe włosy i paznokcie. Na tym jednak nie koniec właściwości biotyny, która tak naprawdę pełni w organizmie wiele istotnych funkcji. Zobacz, kto powinien przyjmować biotynę, jakie efekty daje jej regularne stosowanie oraz w jakim jedzeniu znajdziesz tę wartościową substancję! 

Niacyna, czyli witamina B3, wykazuje właściwości bardzo istotne dla zachowania zdrowia układu nerwowego oraz prawidłowej gospodarki hormonalnej. Stosowanie niacyny może m.in. podnieść odporność oraz poprawić samopoczucie, w tym u osób chorujących na depresję, a także wspomóc odchudzanie. Sprawdź, jakie działanie ma niacyna oraz kiedy warto zwiększyć jej ilość w codziennej diecie. 

Aktywne foliany to związki, które na rozwój dzieci wpływają już podczas życia płodowego, dbając o prawidłowe ukształtowanie układu nerwowego. Często nazywane kwasem foliowym, w rzeczywistości są jego naturalnym odpowiednikiem, występującym w przyrodzie. Zobacz, jak działają kwas foliowy i foliany oraz dlaczego nie warto zapominać o ich prawidłowym poziomie w organizmie. 

Wzrost i waga dzieci w kolejnych latach ich życia budzą często niepokój oraz wątpliwości rodziców. Dzieci rozwijają się w swoim indywidualnym tempem, dlatego zdarza się, że równolatkowie różnią się zarówno wzrostem, jak i wagą. Jak rodzice mogą sprawdzić, czy ich pociecha nie waży za mało, czy nie jest za niska lub wysoka? Gdzie znaleźć informacje, jaki jest prawidłowy wzrost dziecka w wieku kilku miesięcy lub lat? I co najważniejsze, co zrobić, gdy wzrost dziecka okaże się nieprawidłowy? 

Jod jest nazywany pierwiastkiem życia. To jeden z najważniejszych mikroelementów, który decyduje o prawidłowym funkcjonowaniu całego organizmu. Nie tylko reguluje przemianę materii i wpływa na wzrost, ale także stymuluje pracę układu nerwowego. Polska, ze względu na swoje położenie geograficzne, znajduje się w obszarze niedoboru jodu. Mimo tego, że narodowa polityka zdrowotna od końca XX wieku dba o programy profilaktyki jodowej, naukowcy wciąż apelują, że spożycie tego pierwiastka jest zbyt małe i podkreślają, że niedobór jodu u dzieci znacznie ogranicza rozwój ich funkcji poznawczych. Jak objawia się niedobór jodu u dzieci i jak go uzupełnić?

Zaburzenia wzrostu dziecka dzieli się na niskorosłość oraz wysokorosłość. Przyczyn tych nieprawidłowości rozwojowych jest wiele. Mogą wynikać z predyspozycji genetycznych, ale także być skutkiem poważnych zmian hormonalnych. Zaburzenia wzrostu dziecka należy bacznie obserwować i szybko diagnozować, ponieważ w dużym stopniu wpływają na proces dojrzewania, a niekiedy zwiastują problemy zdrowotne.

Jak obliczyć wzrost dziecka? Jest na to prosty wzór. Jego wynik podaje z pewnym przybliżeniem, ile centymetrów będzie miało Twoje dziecko, gdy dorośnie. Ze sposobu na poznanie przyszłego wzrostu dziecka korzystają nie tylko pediatrzy, lecz także zaciekawieni rodzice. Jesteś jednym z nich? Przeczytaj, jak obliczyć wzrost dziecka!

Siatki centylowe są bardzo pomocnym narzędziem, zarówno dla lekarzy, jak i samych rodziców. Te specjalne wykresy służą do monitorowania prawidłowego wzrostu dziecka. Zaznaczając regularnie postępy na siatkach centylowych, można łatwo ocenić, czy określone parametry mieszczą się w normie a tempo ich zmian odbywa się harmonijnie bądź zbyt powoli czy też gwałtownie. 

Anemia, która inaczej nazywana jest niedokrwistością, oznacza niewystarczające występowanie we krwi erytrocytów, czyli czerwonych krwinek (RBC). Może być to również stan, który ocenia się na podstawie zbyt niskiego poziomu hemoglobiny (Hb) lub hematokrytu (Ht) w owych krwinkach. Punktem odniesienia potrzebnym do takiej oceny są przyjęte normy, które różnią się w zależności od wieku rozwojowego. Co istotne, anemia jest stanem, którego nie można bagatelizować. Jej konsekwencje mogą być bardzo poważne – zarówno w krótko-, jak i w długofalowej perspektywie zdrowia dziecka.

Witaminy z grupy B są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Oddziałują przede wszystkim na system nerwowy, ale są znaczące również dla układu immunologicznego, krwiotwórczego oraz pokarmowego. Wszystkie witaminy z grupy B są wydalane przez nerki w procesie przemian metabolicznych. Ludzki organizm nie ma zdolności ich magazynowania, co rodzi potrzebę pozyskiwania ich z zewnętrznych źródeł – naturalnych produktów spożywczych lub suplementacji. Witaminy z grupy B muszą być uwzględnione w codziennej diecie, zwłaszcza w okresie wzmożonego wysiłku intelektualnego i fizycznego. Ich niedobór może wywoływać problemy rozwojowe, powodować zaburzenia wzrostu, a także być przyczyną wielu ciężkich chorób.

Witaminy z grupy E to osiem związków o różnej budowie, występujących pod wspólną nazwą tokochromanoli. Tokochromanole dzielą się w równej części na tokoferole i tokotrienole. Spośród nich największą aktywnością biologiczną cechują się alfa-tokoferole, które przede wszystkim pełnią funkcje antyoksydacyjne.

Wapń oraz witaminy na mocne kości, czyli D i K, to najlepszy sposób, aby zapewnić zdrowy rozwój układu kostnego dziecka, a przy okazji zmniejszyć ryzyko złamań. Wykazano, że dobrze zbilansowana dieta uwzględniająca te składniki zmniejsza częstotliwość uszkodzeń kości.  A ponadto, co jeść żeby mieć mocne kości? Przede wszystkim naturalne produkty bogate w witaminę A, witaminy z grupy B, a także cynk – zwłaszcza w okresach aktywnej fazy wzrostu i mineralizacji kości, kiedy organizm pracuje na najwyższych obrotach.

Zdrowe oczy nie tylko znacznie ułatwiają codzienne funkcjonowanie, lecz także umożliwiają poznawanie i doświadczanie świata w wyjątkowo piękny sposób. Niestety, jak się okazuje, wiele dzieci w Polsce boryka się z problemami narządu wzroku, w szczególności z dalekowzrocznością, co rodzi wiele poważnych konsekwencji, w tym trudności w nauce.

Witamina D to związek organiczny, który jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. I mimo tego, że jest substancją endogenną, która powstaje w organizmie człowieka w wyniku ekspozycji promieniowania ultrafioletowego na skórę, często jej ilość jest niewystarczająca. Badania statystyczne potwierdzają, że w Polsce (i w wielu krajach Europy Środkowej), zwłaszcza zimą, występuje wysoki odsetek ciężkiego niedoboru witaminy D u dzieci w różnym wieku. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest małe nasłonecznienie typowe dla naszej strefy geograficznej, jednak dużą rolę odgrywa tu również współczesny styl życia oraz zanieczyszczenie środowiska. To kwestia niepokojąca, bo dziś jest już pewne, że objawy niedoboru witaminy D dotyczą nie tylko układu kostnego. Obecnie naukowcy są pewni, że poza krzywicą i osteoporozą, niedobory witaminy D prowadzą do zaburzeń neurologicznych i autoimmunologicznych, a także mogą wiązać się z chorobami nowotworowymi.

Chociaż niewiele osób potrafi dokładnie wyjaśnić, co to są witaminy, każdy z pewnością o nich słyszał i intuicyjnie domyśla się, czym są. Zatem, co to są witaminy? To organiczne związki chemiczne, konieczne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu, odgrywające ważną rolę szczególnie w regulacji procesów metabolicznych. Jako związki endogenne w większości nie są syntetyzowane przez ludzki organizm, poza wyjątkami, jakimi są witaminy D i K, więc należy je stale dostarczać z pożywieniem. Mimo tego, że człowiek zaspokaja zapotrzebowanie witaminowe dzięki codziennej diecie, zdarza się, że pojawiają się anomalie. Niedobór czy o wiele rzadszy nadmiar witamin to problem, który często dotyczy najmłodszych. Dlatego też w trosce o ich właściwe żywienie, warto podjąć trud i wytłumaczyć dziecku – co to są witaminy? Znacznie łatwiej przyjąć zasady zdrowego żywienia, kiedy rozumie się ich podstawy!

Co to są witaminy? To związki organiczne niezbędne do życia. Dobrze zbilansowana dieta, bogata w witaminy i minerały, to klucz nie tylko do zdrowia, lecz także prawidłowego rozwoju. Ponieważ jednak zapotrzebowanie człowieka na nie jest zmienne i zależy od wielu różnych czynników, niejednokrotnie trudno określić, czy dany sposób żywienia jest wystarczający. Szczególnie trudne zadanie mają rodzice ,,dzieci szkolnych’’. Okres późnego dzieciństwa jest bardzo wymagający dla młodego organizmu. Przyspieszone tempo wzrostu, wzmożony wysiłek intelektualny i ruchowy czy wreszcie narażona z każdej strony na infekcje odporność – to wszystko sprawia, że podaż na te cenne składniki gwałtownie rośnie. Witaminy dla dzieci w wieku szkolnym, o których należy pamiętać w codziennej diecie, to z pewnością witaminy A, C, D, E, K oraz witaminy z grupy B.

W Polsce niedobór magnezu u dzieci występuje szczególnie u maluchów, które nie ukończyły 3. roku życia oraz u młodzieży w przedziałach wiekowych 10-12 lat i 16-18 lat. W głównej mierze przyczyna tego problemu leży w sposobie żywienia.

Żelazo (Fe) jest niezwykle ważnym składnikiem mineralnym. Niestety, nasz organizm nie potrafi sam go produkować, czego skutkiem jest m.in. stosunkowo często obserwowany jego niedobór.

źródła witaminy E

Witamina E to jeden z podstawowych antyutleniaczy w naszym organizmie. Odpowiada więc za niwelowanie działania wolnych rodników uszkadzających różne tkanki. Warto zadbać o to, aby w naszym codziennym menu znalazły się produkty bogate w witaminę E, takie jak tłuszcze roślinne czy orzechy. W innym przypadku, aby zapobiec wystąpieniu skutków niedoboru, należy sięgnąć po gotowe suplementy witaminowe.

witaminy na wzrost

Tempo wzrostu dziecka to jeden z podstawowych parametrów kontrolowanych nie tylko przez pediatrów i lekarzy rodzinnych, ale także rodziców. Jeśli tylko dziecko zaczyna odstawać wzrostem od rówieśników, opiekunowie zaczynają się zastanawiać, jak wspomóc proces wzrastania malucha. Pierwszą myślą jest zwiększenie w codziennej diecie zawartości produktów mlecznych jako źródła wapnia i fosforu. Na nic jednak to się zda, jeśli zabraknie witamin, przede wszystkim witaminy D.

gdzie najwięcej witaminy b9

Witamina B9 jest powszechnie znana jako kwas foliowy. Jest to witamina z grupy B, należąca do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Mimo że jest ona syntezowana w obrębie jelita grubego przez bakterie naturalnie kolonizujące ten odcinek przewodu pokarmowego, to stopień jego wchłaniania stamtąd jest stosunkowo niski i zachodzi potrzeba wzbogacenia naszego jadłospisu pokarmami bogatymi w witaminę B9 lub jej suplementami.

źródła witaminy K

Witamina K to tak naprawdę grupa związków rozpuszczalnych w tłuszczach. Ich główną rolą w organizmie jest udział w procesie krzepnięcia krwi i zapobieganie rozwojowi osteoporozy. Podstawowym źródłem witaminy K są zielone warzywa liściaste. Podobnie jak gotowe suplementy powinny być one jednak ostrożnie zażywane przez osoby z zaburzeniami krzepnięcia, zwłaszcza te stosujące na co dzień leki takie jak warfaryna i acenokumarol.

witamina a w marchewce

Na dobry wzrok, ładną skórę, wysoką odporność na infekcje – witamina A to składnik odżywczy, którego nie powinno zabraknąć w Twojej diecie ani w diecie Twojego dziecka. Na szczęście istnieje wiele produktów, które pomogą Ci zaopatrzyć w nią organizm. Wystarczy zadbać o zróżnicowany i kolorowy jadłospis.

źródło witaminy C

Witamina C to przede wszystkim jeden z najsilniejszych antyoksydantów. Pomaga chronić organizm przed wystąpieniem stresu oksydacyjnego, odgrywa też ogromne znaczenie dla prawidłowej pracy układu odpornościowego oraz wspiera procesy krwiotwórcze. Są to tylko niektóre z właściwości kwasu askorbinowego, stąd też nie można zapomnieć o jego optymalnym dostarczaniu – zwłaszcza dzieciom.

 

pomidor źródłem witaminy K

Witamina K została odkryta przez duńskiego chemika, Henryka Dama w roku 1930, co osiem lat później przyniosło mu nagrodę Nobla w dziedzinie medycyny. Odkrycie to zawdzięcza kurczakom utrzymywanym na diecie niskotłuszczowej, która była pozbawiona steroli. Wykazywały wzmożoną skłonność do krwawienia w mięśniach i tkance podskórnej. Nazwa witaminy K wzięła się od słowa „koagulacja”. Witamina K należy wraz z witaminą A, D i E do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Jej aktywność wykazują aż 3 związki chemiczne, jednak te występujące w naturze to filochinon (syntezowany przez rośliny, nazywany witaminą K1) i menachinony (syntezowane przez bakterie, określany jako witamina K2). Dowiedz się, jakie są źródła witaminy K, a także, czym skutkuje jej nadmiar oraz niedobór!

 

gdzie-witamina-c

Witamina C jest nazywana przez niektórych „królową odporności”. Jej wpływ nie ogranicza się tylko do oddziaływania na układ immunologiczny. Ma o wiele większe znaczenie, które wiąże się m.in. z jej właściwościami antyoksydacyjnymi oraz wspieraniem procesu krwiotwórczego.

Witaminy z grupy B, podobnie jak witamina C, należą do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Bez nich organizm nie byłby w stanie prawidłowo funkcjonować. Przeczytaj poniższy tekst, który skupia się na właściwościach tiaminy, czyli witaminy B1. Jakie są skutki jej niedoboru i jak dostarczyć ją wraz z pożywieniem? Tych kilka informacji może Cię zaciekawić.

witaminy na pamiec i koncentracje

Dzieci intensywnie się rozwijają nie tylko pod względem fizycznym, ale też emocjonalnym i poznawczym. Nieustannie pracuje ich mózg, w którym zachodzi całe mnóstwo skomplikowanych procesów. Poznawanie świata przez najmłodszych wymaga koncentracji i skupienia. Jakie witaminy w tym okresie są dla naszych pociech niezbędne?

witaminy dla dzieci na wzmocnienie

Okres jesienno-zimowy to niewątpliwie trudny czas dla naszego układu odpornościowego, który nieustannie jest bombardowany kolejnymi patogenami, mogącymi stać się przyczyną infekcji. Na zakażenia narażone są przede wszystkim dzieci, które przebywają w zamkniętych środowiskach żłobków, przedszkoli czy szkół, czyli w miejscach, gdzie drobnoustroje rozprzestrzeniają się w zastraszającym tempie. Jednym z podstawowych sposobów na wzmocnienie odporności u dzieci jest przyjmowanie odpowiednich ilości witamin. Po które z nich i w jakiej postaci najlepiej sięgać?

witaminy na apetyt dla dziecka

Prawidłowa dieta ma ogromny wpływ na właściwy rozwój dziecka. Niestety żywienie malucha często stanowi dla rodziców niemałe wyzwanie – zwłaszcza, gdy waga potomka odbiega od normy, nie wykazuje on oznak głodu lub czuje wyraźną niechęć do jedzenia. Jakie są przyczyny braku apetytu u niemowlaka i starszego dziecka? Jakie preparaty na apetyt dla dzieci mogą pomóc w rozwiązaniu tego powszechnego problemu?

W mediach w ostatnich latach często powtarza się temat wpływu wolnych rodników i stresu oksydacyjnego na nasz organizm. Okazuje się, że działa on negatywnie na wiele różnych sposobów, przyczyniając się do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, metabolicznych czy neurodegeneracyjnych.

O witaminach i ich roli w organizmie słyszy się bardzo dużo. Są one niezwykle istotnymi składnikami odżywczymi i pełnią liczne funkcje w organizmie. U większości z nas nie ma konieczności ich suplementacji, poza codzienną, zróżnicowaną dietą.

Witamina B2, nazywana również ryboflawiną, została odkryta w 1933 roku przez niemieckiego biochemika, Richarda Kuhna. Wyodrębnił ten związek z białka jaja kurzego, serwatki mlecznej i drożdży. Obecnie witamina B2 jest powszechnie stosowana do wzbogacania żywności. Jest również szeroko wykorzystywana w przemyśle farmaceutycznym. Dowiedz się, jakie są skutki dla organizmu może mieć niedobór lub przedawkowanie witaminy B2! Zobacz, gdzie występuje ten związek i jakie znaczenie ma dla organizmu!

Witamina B1

Witamina B1, nazywana również tiaminą lub aneuryną, została odkryta w XIX wieku przez lekarza i badacza, Christiaana Eijkmana. Ten holenderski naukowiec dostrzegł, że chorobę nazywaną beri-beri można wywołać również w sposób eksperymentalny. Wszystko to na skutek obserwacji zwierząt żywionych łuskanym i polerowanym ryżem, które wykazywały takie same objawy jak dotknięci tą chorobą ludzie. Jednak dopiero polski biochemik, Kazimierz Funk, w 1912 roku wyizolował ten związek z otrąb ryżu. Dowiedz się, jakie funkcje w organizmie pełni witamina B1, jakie są objawy jej niedoboru oraz gdzie znajduje się jej najwięcej!

witamina D

Witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu nie tylko każdego dziecka, ale także dorosłego. Im więcej badań przeprowadza się na jej temat, tym więcej można zaobserwować korzystnych efektów jej działania. Ze względu na niską zawartość witaminy D w produktach spożywczych i jej ograniczoną syntezę w organizmie, należy ją suplementować już od pierwszego dnia życia. W jaki sposób określić prawidłową dawkę witaminy D dla dziecka?

tabletki na kazdy dzien tygodnia

Witaminy to bardzo istotne składniki odżywcze. Całkowite zapotrzebowanie na większość z nich jest w stanie pokryć urozmaicona, zdrowa dieta. Okazuje się jednak, że w zależności od występujących u nas objawów warto czasem sięgnąć po gotowe suplementy witaminowe. Ważne jest natomiast to, by odpowiednio dobrać ich skład – niektóre witaminy warto ze sobą łączyć.