Moje dziecko idzie do przedszkola – jak przygotować dziecko na taką zmianę?

Mama zakłada córeczce plecak

Gdy dziecko po raz pierwszy idzie do przedszkola, rodzice i opiekunowie stają przed bardzo ważnym wyzwaniem. Nie chodzi jedynie o przekonanie malucha i wzbudzenie w nim chęci pozostania w przedszkolu, ale przede wszystkim o emocjonalne przygotowanie go do zbliżającej się zmiany, która już na zawsze zagości w życiu dziecka i rodziców. We wrześniu rodzice często zadają sobie pytanie: ,,Co teraz, moje dziecko idzie do przedszkola, ale czy jest na to gotowe?”. Zobacz, jak przygotować malucha idącego do przedszkola, tak aby możliwie jak najszybciej zaadaptował się w nowym otoczeniu.

Mama zakłada córeczce plecak

Moje dziecko idzie do przedszkola – czy jest już gotowe?

Jeśli rodzice stawiają przedszkole jako fakt dokonany i stwierdzają: ,,tak, moje dziecko idzie do przedszkola”, prawdopodobnie uznali, że to odpowiedni moment. Często jednak, pomimo pierwszej euforii po zapisaniu dziecka do wybranej placówki, rozwijają się pewne obawy. Czy jest to odpowiedni moment, czy dziecko ,,dorosło” do pozostania w przedszkolu bez rodzica i czy poradzi sobie w kontaktach z rówieśnikami i z obowiązkami, jakie na niego czekają?

Warto zaznaczyć, że przedszkole to nie żłobek, dlatego dziecko powinno być w miarę samodzielne. Nieco inaczej sprawa wygląda, gdy trzylatek idzie do przedszkola, a gdy posyłamy starsze dziecko. Oznacza to, że aby zapewnić mu pełen komfort, warto przed wysłaniem dziecka do przedszkola nauczyć go podstawowych czynności, adekwatnych do wieku, takich jak:

  • samodzielność w sferze potrzeb fizjologicznych;
  • podstawy higieny, np. mycie rączek, zębów;
  • zwracanie uwagi na estetykę, czyli poprawianie podwiniętej koszulki, spódniczki po skorzystaniu z toalety;
  • samodzielne spożywanie posiłków z wykorzystaniem naczyń oraz sztućców;
  • umiejętność zakładania i zdejmowania odzieży;
  • sznurowanie butów, a jeśli dziecko jeszcze tego nie potrafi, to zapinanie butów na rzepy itp.;
  • umiejętność wyrażania swoich potrzeb, tak aby dziecko potrafiło poinformować wychowawcę o danej potrzebie.

Warto pamiętać, że umiejętności dziecka zależą przede wszystkim od jego wieku oraz stopnia rozwoju fizycznego i emocjonalnego. Nie zapominajmy, że dziecko rozwija się najintensywniej aż do ok. 6-7. roku życia, dlatego aby wspomóc jego funkcjonowanie w przedszkolu, gdzie każdego dnia będzie uczyło się nowych rzeczy, warto zadbać o jego prawidłową dietę. Dzieci w okresie przedszkolnym potrzebują przede wszystkim związków wpływających na ich prawidłowy wzrost oraz rozwój układu nerwowego, w tym mózgu.

Wkład emocjonalny w momencie, gdy dziecko idzie do przedszkola

Rodzice, przygotowując dziecko do przedszkola, dbają najczęściej o skompletowanie odpowiedniej wyprawki, która zawiera przede wszystkim artykuły szkolne, buciki, schludną odzież oraz akcesoria higieniczne. Szkolne przybory, takie jak kredki, farby i ołówki, oczywiście są sprawą bardzo ważną, ponieważ to przy ich pomocy dziecko będzie rozwijało swoją sprawność manipulacji ruchami oraz zdolności intelektualne. Warto jednak pamiętać, że dbałość o dziecko to także rozumienie jego potrzeb emocjonalnych.

Przygotowując malucha do przedszkola, należy więc w pierwszej kolejności wyjaśnić mu, co go czeka. Dziecko powinno wiedzieć, dlaczego idzie do przedszkola oraz jak będzie wyglądał jego dzień, dlatego podczas rozmów z dzieckiem warto zaznaczyć takie informacje, jak:

  • fakt, że dziecko zostanie w przedszkolu bez rodziców. Należy wyjaśnić maluchowi, że w trakcie pobytu w przedszkolu z każdą sprawą może zwrócić się do wychowawcy;
  • warto wspomnieć dziecku, że przedszkole to normalny bieg wydarzeń i każde dziecko tam chodzi. Należy unikać zwrotów typu ,,to już koniec dzieciństwa, zaczynają się obowiązki”. Oczywiście dziecko powinno być świadome, że przedszkole to również miejsce nauki i zdobywania nowych umiejętności, jednak nie może mieć poczucia nagłej zmiany, które mogłoby je zniechęcić;
  • należy również uważać, aby dziecko nie usłyszało rozmów między dorosłymi dotyczących ich obaw i niepewności, co mogłoby wywołać w nim niepokój;
  • podczas opowiadania dziecku o przedszkolu warto podkreślić fakt możliwości korzystania z nowych zabawek, kontaktu z rówieśnikami oraz o urozmaiconym trybie dnia;
  • dokładnie powinien być również wyjaśniony fakt, że po kilku godzinach dziecko wróci do domu, tak by pierwszego dnia nie miało poczucia porzucenia. Dużą rolę odgrywa w tym przypadku kontakt rodzica z dzieckiem, wspólna więź emocjonalna.

Moje dziecko idzie do przedszkola – jak przetrwać pierwszy dzień?

Pierwszy dzień dziecka w przedszkolu jest najtrudniejszym momentem zarówno dla malucha, jak i jego rodzica. To jednocześnie najważniejszy dzień, ponieważ w dużej mierze od momentu pozostawienia dziecka w przedszkolu zależy jego dalsze nastawienie.

Gdy dziecko idzie do przedszkola, warto pamiętać, że moment pożegnania powinien być możliwie jak najkrótszy. Płacz dziecka często nie pozwala rodzicom na wyjście i ten moment przedłuża się, wywołując jednocześnie jeszcze więcej łez i frustracji. Cały proces odprowadzenia dziecka do przedszkola powinien być jednak konkretny i szybki. Im dłużej pozostajemy przy płaczącym dziecku, tym większy sygnał o ,,skuteczności” płaczu otrzymuje maluch. W późniejszym czasie dziecko mogłoby manipulować rodzicami właśnie przez próby wymuszenia swojej woli płaczem.

Zdarza się również, że to rodzice przeżywają pierwszy dzień w przedszkolu bardziej niż ich pociechy. Dlatego też, aby odpowiednio przygotować dziecko do przedszkola, warto zadbać również o siebie. Własne obawy i strach związane z faktem, że ,,moje dziecko idzie do przedszkola, a ja wciąż się o nie martwię” bez wątpienia odbijają się na odczuciach malucha. Warto podejść do problemu w sposób optymistyczny, czyli dostrzegając korzyści płynące z nowego trybu dnia.

Bibliografia:

  1. Baranowska M., Dr Jastrzębski J., Rola postaw rodzicielskich w kształtowaniu się poczucia kontroli u dzieci w wieku przedszkolnym, (data odczytu: 2019.08.19).
  2. Nazaruk S., Tokarewicz E., Rozwój motoryki małej u dzieci 5-letnich w aspekcie ich potrzeb edukacyjnych, 2018, t. XXVII, nr 1, s. 77–89, (data odczytu: 2019.08.19).
  3. Kleszczewska-Albinska A., Zaniedbania emocjonalne dziecka w wieku przedszkolnym – przegląd teoretyczny, (data odczytu: 2019.08.19).