Autor: Lek. Małgorzata Skowron

Co to są witaminy? To związki organiczne niezbędne do życia. Dobrze zbilansowana dieta, bogata w witaminy i minerały, to klucz nie tylko do zdrowia, lecz także prawidłowego rozwoju. Ponieważ jednak zapotrzebowanie człowieka na nie jest zmienne i zależy od wielu różnych czynników, niejednokrotnie trudno określić, czy dany sposób żywienia jest wystarczający. Szczególnie trudne zadanie mają rodzice ,,dzieci szkolnych’’. Okres późnego dzieciństwa jest bardzo wymagający dla młodego organizmu. Przyspieszone tempo wzrostu, wzmożony wysiłek intelektualny i ruchowy czy wreszcie narażona z każdej strony na infekcje odporność - to wszystko sprawia, że podaż na te cenne składniki gwałtownie rośnie. Witaminy dla dzieci w wieku szkolnym, o których należy pamiętać w codziennej diecie, to z pewnością witaminy A, C, D, E, K oraz witaminy z grupy B. 

Dzieci w wieku szkolnym to te mieszczące się w przedziale od 7. do 12. roku życia. To okres późnego dzieciństwa, w trakcie którego młody organizm działa na najwyższych obrotach. Poza ponownie przyspieszonym tempem wzrostu oraz wzmożonym wysiłkiem intelektualnym i ruchowym, musi on radzić sobie także z ciągłym zwalczaniem chorobotwórczych drobnoustrojów. Dlatego też bardzo ważne jest, aby dieta ucznia była odpowiednio zbilansowana i wzbogacona o niezbędne witaminy dla dzieci w wieku szkolnym. Dzięki temu nie tylko dostarcza się substancji koniecznych do prawidłowego rozwoju, ale co ważne zmniejsza się ryzyko wystąpienia niedoboru witamin, a nawet anemii.

Najważniejsze witaminy dla dzieci w wieku szkolnym

  • Witamina A - kluczowa dla prawidłowego stanu kości i zębów, funkcjonowania narządu wzroku, a także jedna z tzw. witamin młodości, istotnych dla zdrowej skóry, pięknych włosów i mocnych paznokci.
  • Witaminy z grupy B - są niezbędne dla funkcjonowania układu nerwowego. Omawiając witaminy dla dzieci w wieku szkolnym, nie sposób ich pominąć, bo to właśnie one łagodzą napięcie, redukują stres, wzmacniają koncentrację oraz poprawiają pamięć. Ponadto ryboflawina (B2) oraz kwas foliowy(B9) przeciwdziałają niedokrwistości (anemii), niacyna(B3) i pantenol (B5) to witaminy na paznokcie dla dzieci, a kobalamina (B12) zapobiega zaburzeniom wzrostu.
  • Witamina C - o jej pozytywnym wpływie nie tylko na układ immunologiczny coraz częściej słyszy się w dyskusjach medycznych. Kwas askorbinowy to chyba najpopularniejsza witamina na odporność dla dzieci, która ponadto wzmacniając naczynia krwionośne, chroni serce.
  • Witamina D - zalecana jest szczególnie w wieku niemowlęcym i we wczesnym dzieciństwie. Jednak jej suplementacja powinna być kontynuowana także przez dzieci starsze, przynajmniej od września do maja, gdy nasłonecznienie jest mniejsze. Objawy niedoboru witaminy D to, oprócz osławionej krzywicy, problemy z układem kostnym (złamania, skrzywienia), bóle mięśniowe, tzw. bóle wzrostowe, łamliwość paznokci, wypadanie włosów czy w końcu gorsze skupienie uwagi, brak energii i przewlekłe zmęczenie.
  • Witamina E - odgrywa ważną rolę w procesie budowy komórek i gojenia się ran. Jest też przeciwutleniaczem, który przeciwdziała wpływowi wolnych rodników na skórę.
  • Witamina K - wspiera prawidłowe działanie układu krwionośnego. Dzięki niej krew krzepnie, a rany szybciej się goją. Jej suplementacja jest zalecana przy bardzo obfitych krwawieniach miesiączkowych.

Poza opisanymi wyżej, witaminą dla dzieci w wieku szkolnym, którą warto włączyć do diety ucznia jest także biotyna, czyli witamina H. Jej dodatkowa suplementacja jest wskazana w przypadku problemów z wypadaniem włosów, nawracających wysypek lub częstych stanów zapalnych.

Kiedy witaminy dla dzieci w wieku szkolnym warto suplementować?

Najważniejsze witaminy dla dzieci w wieku szkolnym powinny być zawarte w codziennej diecie. Podawanie dzieciom warzyw i owoców jest najlepszą formą dostarczania związków chemicznych do organizmu. I nie chodzi tu tylko o to, że witaminy z naturalnych źródeł są bardziej korzystne dla człowieka niż ich syntetyczne odpowiedniki. Oczywiście jest to ważne, ale równie ważne jest uczenie dziecka zdrowych nawyków żywieniowych. A jest to istotne zwłaszcza dzisiaj, kiedy różnego rodzaju wyroby medyczne są wyraźnie nadużywane.

Suplementy diety, jak Visolvit, zawierające witaminy dla dzieci w wieku szkolnym, w wielu przypadkach są jednak niezbędne. Najczęściej wówczas, gdy odnotowuje się spadek odporności wynikający albo z zaburzeń pracy układu odpornościowego, albo ze spustoszeniu organizmu po antybiotykoterapiach. Innym razem z powodu wystąpienia niedokrwistości - w Polsce aż 40% dzieci w wieku przedszkolnym ma zdiagnozowaną anemię z powodu niedoboru żelaza. Bywa i tak, że suplementacja witaminowa jest receptą na problemy z koncentracją, pamięcią, stresem oraz ciągłym zmęczeniem.

Podsumowując, najważniejsze witaminy dla dzieci w wieku szkolnym to A, C, E, D i K oraz witaminy z grupy B.  W chwilach nasilonego stresu połączonego ze zwiększonym wysiłkiem intelektualnym, czyli na przykład podczas egzaminów, warto wzmocnić ucznia witaminą B6. A, D, E i K to witaminy dla dzieci uprawiających sport, które powinny zajmować ważne miejsce w ich diecie. O ile najlepszym źródłem witamin są produkty naturalne, o tyle suplementy włącza się do diety w razie konieczności i, co ważne, po konsultacji z lekarzem.

Bibliografia:

  1. Jakie witaminy dla dzieci? Które są dla nich najlepsze? ,,MedPak” [dostęp 03.04.2019]Jakie witaminy dla dzieci w wieku szkolnym są najważniejsze? Jak je włączyć do diety? Poznaj witaminy dla dzieci w wieku szkolnym kluczowe dla ich rozwoju!https://medpak.com.pl/blog/poradniki/jakie-witaminy-dla-dzieci-ktore-sa-dla-nich-najlepsze