Zdrowa kolacja dla dzieci

Zdrowa kolacja dla dzieci - jaka powinna być?

Kolacja dla dzieci jest równie ważna jak śniadanie czy obiad. Ostatni posiłek w ciągu dnia powinien być na tyle sycący, aby zaspokoić głód przez całą noc, a jednocześnie niezbyt kaloryczny ani ciężkostrawny. Powinien też dostarczać ważnych składników odżywczych, w tym witamin C i B3, stymulujących hormon wzrostu. To somatotropina, wydzielana przez komórki przysadki mózgowej kilka razy w ciągu doby. Największy wyrzut tego hormonu następuje w nocy, podczas głębokiego snu. Hormon wzrostu odpowiada nie tylko za rozwój kości i mięśni, lecz także wpływa na układ odpornościowy, poziom glukozy we krwi czy aktywację hormonów tarczycy. 

W nocy organizm dziecka produkuje większą ilość niektórych hormonów. Poza tym sen to czas na regenerację, choć nie tylko. Podczas nocnego odpoczynku w mózgu zachodzi proces nazywany konsolidacją śladów pamięciowych, zarówno proceduralnych (ruchowych), jak i deklaratywnych (świadomych). W fazie NREM aktywują się impulsy nazywane ,,wrzecionami snu” lub ,,falami sigma”, które naukowcy uznają za biologiczne markery inteligencji. Dziecko, które się wysypia, spokojnie przesypia całą noc, potrafi podczas snu lepiej organizować w pamięci wiedzę i doświadczenia. Dzięki temu na jawie poprawia się jego zdolność rozumowania i rozwiązywania problemów. To wszystko sprawia, że zdrowa kolacja dla dzieci musi być nie tylko lekkostrawna i odżywcza, lecz także spożywana o stałych porach, w spokojnej atmosferze, w towarzystwie najbliższych, nie zaś emitujących niebieskie światło ekranów. 

Kolacja dla dzieci w wieku przedszkolnym - przepisy

Ryż na mleku z jabłkami i cynamonem

Ryż, choć zawiera niewiele białka, ma to najbardziej wartościowe, pełne cennych aminokwasów. Ponadto jest źródłem ważnych dla dzieci minerałów - żelaza, wapnia, potasu i cynku, a także witamin E i B oraz błonnika. 

Wypłukany ryż przełożyć do garnka z grubym dnem. Wlać mleko w takiej ilości, aby przykryło ziarna. Gotować do miękkości, na małym ogniu, co jakiś czas mieszając. Obrać i zetrzeć na tarce jabłka. Skropić sokiem z cytryny. Osłodzić miodem. Ugotowany ryż nakładać na talerze dekorując startym jabłkiem i szczyptą cynamonu. 

Naleśniki na słodko

Naleśniki uwielbiają wszyscy - i dorośli, i dzieci, dlatego świetnie sprawdzą się na rodzinną kolację. 

Przesiej przez sito dwie szklanki mąki. Dodaj 3 jajka, szklankę mleka i szklankę przegotowanej (lub lekko gazowanej) wody. Wymieszaj. Dodaj 4 łyżki oleju, szczyptę soli i łyżkę cukru. Zmiksuj do uzyskania gładkiej masy. Smaż na suchej, dobrze rozgrzanej patelni. Podawaj z dżemem i świeżymi owocami. 

Łosoś z warzywami na parze

Chłodne lub wyczerpujące dni warto zakończyć pyszną kolacją na ciepło dla dzieci.

Pokrojony w paski filet z łososia (świeży lub mrożony) gotować na parze przez kilka minut. W parowarze osobno przygotować drobno pokrojone, dowolne warzywa. Świetnie nadadzą się brokuły, fasolka szparagowa, cukinia, bataty. Sparzone pomidory obrać ze skóry. Zmiksować na sos. Gotować na wolnym ogniu, na koniec doprawić do smaku według uznania. Do sosu pomidorowego dodać warzywa. Przełożyć na talerz, udekorować paskami z łososia i ulubioną zieleniną - rukolą, roszponką, kiełkami.

Kolacja dla dzieci w wieku szkolnym - pomysły

Kolorowe kanapki z pastą w 3 smakach

Pasty kanapkowe można przygotować z wielu różnych składników. Podawać z ulubionym pieczywem z dodatkiem świeżej sałaty, ogórka i innych warzyw. 

Żółta pasta jajeczna: ugotowane na twardo jajko rozgnieść przy pomocy widelca. Połączyć z niewielką ilością majonezu i jogurtu naturalnego. Doprawić solą i ziołami. 

Zielona pasta z awokado: ugotowane jajko zmiksować z dojrzałym awokado. Połączyć z niewielką ilością majonezu i jogurtu naturalnego. Doprawić solą, posypać drobno posiekanymi kiełkami. 

Czerwona pasta fasolowa: fasolę z odrobiną zalewy razem z suszonymi pomidorami, ząbkiem czosnku i przyprawami zmiksować na gładką masę. Schłodzić w lodówce. 

Jaglanka z warzywami

Kasza jaglana ma wiele cudownych właściwości. Działa zasadotwórczo, więc pomaga odkwasić organizm (zakwaszony między innymi przez słodycze). Jest źródłem krzemu, dzięki któremu włosy, skóra i paznokcie pozostają zdrowe. Wzmacnia odporność, wspomaga pracę mózgu (witaminy z grupy B, lecytyna), a do tego pozwala zachować zdrowie i młodość (redukuje liczbę wolnych rodników). Jaglanka jest smaczna i lekkostrawna, poza tym daje się łatwo komponować z wieloma składnikami. Dania z jej udziałem to świetny wybór na zdrową, szybką kolację dla dzieci i rodziców. 

Kaszę jaglaną ugotować, odcedzić i przepłukać zimną wodą. Dodać pokrojonego w kostkę zielonego ogórka, paprykę i pomidora oraz 2 łyżki kukurydzy z puszki. Wymieszać z niewielką ilością oliwy z oliwek. Przyprawić szczyptą soli i ziołami - koperkiem lub miętą. 

Omlet z piekarnika

Jajka to źródło wartościowego białka, witamin A, B, D, E, minerałów, w tym magnezu, wapnia, żelaza, fosforu, potasu i cynku, a także antyoksydantów, luteiny i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Dlatego nie powinno ich zabraknąć w codziennej diecie dziecka!

Piekarnik nagrzać do temperatury 180 stopni. Rozbić i rozbełtać 2 jajka. Dodać do nich starty na tarce ser, drobno pokrojone pomidory (opcjonalnie cukinię lub inne warzywa) i ulubione zioła (zioła prowansalskie, koperek, szczypiorek). Doprawić solą i pieprzem. Dobrze wymieszać. Przełożyć do naczynia żaroodpornego lub formy natłuszczonym kroplą oleju roślinnego. Piec około 10-20 minut. Smacznego!