Dania dla dzieci

Dania dla dzieci a przyczyny awersji najmłodszych do pokarmów

Zanim przedstawimy propozycje na smaczne i zdrowe dania dla dzieci, warto wspomnieć, jakie są najczęstsze przyczyny bycia tzw. ,,Tadkiem Niejadkiem”. Wielu rodziców nie wie, że dzieci między 1. a 5. rokiem życia często nie potrzebują tak dużo jeść, jak w okresie niemowlęcym i jest to zupełnie naturalnym procesem w ich rozwoju. Oczywiście, niechęć do jedzenia może mieć inne źródło, takie jak np.:

  • obecność pasożytów w układzie pokarmowym,
  • monotonne dania dla dzieci,
  • nadmiar słodyczy w diecie dziecka (podjadanie między posiłkami),
  • anemia (choroba związana z niedoborem żelaza),
  • infekcje układu moczowego,
  • infekcje sezonowe (grypa, przeziębienie),
  • alergia na dany składnik pokarmowy,
  • zbyt mało ruchu na co dzień.

Należy wspomnieć o czynnikach emocjonalnych. Brak apetytu u najmłodszych może być również spowodowany stresem, nerwicą, depresją. 

Kiedy warto odwiedzić specjalistę? Powodem do niepokoju powinna być sytuacja, w której obserwujemy niezamierzone chudnięcie pociechy, gdy spożywa przygotowane posiłki, ale mimo to traci na wadze. To sygnał alarmowy szczególnie, gdy mamy do czynienia z klinicznym spadkiem masy ciała, który wynosi co najmniej 5%. Jeśli mały pacjent nagle odmawia spożywania jakichkolwiek pokarmów i nawet jego ulubione dotychczas dania dla dzieci budzą niechęć, należy skorzystać z konsultacji lekarskiej, aby wykluczyć ewentualne patologie.

Dobrym sposobem na poprawę łaknienia u małych pacjentów jest zadbanie o odpowiednią atrakcyjność dań dla dzieci - jak serwować potrawy, by maluchy zjadały je ze smakiem?

Jak uatrakcyjnić dania dla dzieci niejadków?

Co zrobić, by dania dla dzieci były chętnie zjadane przez maluchy? Warto pamiętać o kilku prostych zasadach. Posiłki powinny wyglądać apetycznie, być kolorowe i zachęcająco pachnieć. Dzieci bardzo często ,,jedzą oczami”, tak więc warto zadbać o to, aby dania przyciągały atrakcyjnym wyglądem - intrygowały kształtem, formą podania (świetnym pomysłem będzie też zakup naczyń z bajkowymi motywami). Przy odrobinie kreatywności nawet zwykłe kanapki mogą wyglądać bardzo zachęcająco. Dbajmy też o różnorodność posiłków, w diecie dziecka powinny gościć liczne warzywa i owoce, które i my chętnie jemy (dzieci uczą się przez naśladownictwo, bądźmy więc dla nich dobrym przykładem). 

Oczywiście codzienne zmagania z karmieniem syna lub córki mogą być dla rodziców powodem do frustracji, natomiast nigdy nie powinniśmy okazywać jej dziecku - nerwowa atmosfera, próby przekupstwa i zmuszanie do jedzenia nigdy nie przynoszą dobrych efektów, a mogą nawet pogłębić problem i sprawić, że dziecko będzie miało same negatywne skojarzenia, siadając do stołu. Poniżej przedstawiamy pomysły na proste i zdrowe dania dla dzieci

Pomysły na szybkie dania dla dzieci

Pamiętajmy, że dania dla dzieci powinny być jak najmniej przetworzone. Co serwować najmłodszym w ciągu dnia? 

  • Śniadania dla dzieci

Śniadanie to pierwsze danie dla dziecka, od jakiego rozpoczyna dzień. Absolutnie nie pozwalajmy, aby pociecha pomijała ten posiłek - w przeciwnym razie dopadnie ją senność, brak energii do nauki i osłabienie. Śniadanie powinno być lekkie i jednocześnie pożywne. Dziecko w wieku przedszkolny i szkolnym może zjeść np. kanapki z pieczywa pełnoziarnistego lub razowego z serkiem twarogowym, serem żółtym, chudą wędliną, pomidorem, jajkami. Dobrym pomysłem będą też płatki owsiane na mleku z jabłkiem i cynamonem, malinami lub jagodami. Chcąc przemycić do śniadania warzywa, możemy przygotować sycący i kolorowy omlet z cukinią, pietruszką i papryką, stanowiącą bogate źródło witaminy C

  • II śniadania dla dzieci

Co sprawdzi się idealnie na drugie śniadanie dla dziecka? Dobrym pomysłem będzie pełnoziarnisty naleśnik z warzywami, porcja owoców (jabłko, gruszka, arbuz, mandarynki, morele, borówki amerykańskie), koktajl owocowy, szklanka świeżo wyciskanego soku z owoców lub dobrej jakości jogurt. Jakie dania dla dzieci serwować im w porze obiadu?

  • Dania obiadowe dla dzieci

Jeśli chodzi o polecane posiłki główne dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, powinny one składać się z pożywnej zupy i drugiego dania. Zupami uwielbianymi przez niemal każdego malucha są pomidorowa i rosół z kury. Jeśli nasza pociecha nie przepada za tymi zupami, możemy uatrakcyjnić je makaronem w kształcie literek lub gwiazdek. Dobrym uzupełnieniem będą kotleciki z piersi indyczej z surówką i ziemniakami, makaron z warzywami lub porcja mięsa czerwonego z ryżem i gotowanymi jarzynami. Raz w tygodniu dziecko powinno też jeść rybę.

  • Podwieczorki dla dzieci

Idealną propozycją na podwieczorek będzie jabłko blanszowane z cynamonem, kawałek ciasta marchewkowego, truskawkowe placuszki z serem, domowej roboty budyń czy naleśniki z serem.

  • Kolacje dla dzieci

Jak powinno wyglądać ostatnie danie dla dzieci w ciągu dnia? Mogą być to kanapki z pieczywa wieloziarnistego i pełnoziarnistego z wędliną lub serem i pomidorem, sałatka warzywna, jajecznica, musli z mlekiem, grahamka z domowej roboty dżemem czy zapiekany ryż na mleku.

Jakie dania dla dzieci nie powinny gościć w codziennej diecie malucha?

Skoro wiemy już, co podawać dziecku, to warto wspomnieć jakich dań dla dzieci i produktów unikać. W codziennym menu nie powinny znajdować się fast foody, wysoko przetworzone dania (np. gotowa pizza do odgrzania w mikrofalówce), produkty o wysokiej zawartości tłuszczu. Inne niezalecane pokarmy to parówki i pasztety, które w dużej mierze powstają z odpadków mięsnych, ciężkostrawne grzyby, gotowe kisiele, galaretki, czekoladowe chrupki śniadaniowe. 

Pamiętajmy, że dieta dziecka powinna być różnorodna i zbilansowana - warto przygotowywać jadłospis na cały tydzień. Produkty powinny być jak najlepszej jakości - świeże i pochodzące  z zaufanych źródeł (najlepiej od lokalnych rolników). Codzienne menu musi dostarczyć najmłodszym wszystkich niezbędnych składników odżywczych, dzięki którym mogą w prawidłowy sposób rozwijać się i wzrastać.

Podsumowując, przygotowane dania dla dzieci niejadków muszą być pełnowartościowe, zbilansowane pod względem odżywczym i atrakcyjne wizualnie. Mamy nadzieję, że powyższe propozycje dietetyczne sprawią, że maluchy będą chętnie jeść przyrządzone potrawy. Pamiętajmy, że jeśli problem z jedzeniem przybiera na sile i negatywnie odbija się na kondycji psycho-fizycznej dziecka, warto skonsultować się z pediatrą i dietetykiem dziecięcym. Być może przyczyną słabego apetytu jest toczący się w młodym organizmie stan chorobowy.

x (x)