Strefa Dobrego Duszka - Zabawy

Dieta u dzieci

Children  with vegetables

      Zdrowa dieta dzieci jest jednym z podstawowych elementów decydujących o ich optymalnym wzroście, rozwoju i zdrowiu. Dieta powinna być urozmaicona, składać się z właściwej liczby posiłków o odpowiedniej wartości energetycznej i odżywczej. Dodatkowo pamiętajmy o aktywności fizycznej, wśród najmłodszych postępuje otyłość i należy uważać, by nasze dziecko nie wpadło w jej sidła!

      Po pierwsze, nie zmuszaj dziecka do jedzenia. Pamiętaj, aby podawać dziecku posiłki regularnie, mniejsze porcje, ale regularne – co 3-4 godziny. Jego dieta musi być urozmaicona oraz bogata w witaminy i minerały, powinna zawierać nabiał, chude mięso i ryby. Maluch powinien otrzymywać pięć razy dziennie porcję owoców i warzyw, które zawierają duże ilości witamin. Jako dodatkowe posiłki dziecko może przegryźć marchewkę, jabłko albo zjeść zupę, a drugie danie kilka godzin później. Nic się nie stanie jeśli nie zje posiłku do końca!

    Ważne jest aby posiłki były różnorodne i ciekawe. Finezyjne kształty kanapek, kolorowe ciasteczka, ludziki z owoców – to dopiero początek. Marchewka, kolorowe papryki, por, rzodkiewka – dla Ciebie to zwykłe składniki sałatki, a dla malucha mogą stać się elementami świetnej zabawy. Stwórz dziecku możliwość poznawania nowego jedzenia. Jeśli chcesz aby Twoje dziecko jadło ryby, nabiał, warzywa czy kasze, najpierw musisz mu je w ciekawy sposób przedstawić. Zacznij od początku, najpierw zapoznaj dziecko z gotowymi produktami, niech spróbuje, dotknie, powącha a następnie wspólnie przygotujcie posiłek. Możecie również założyć mały domowy ogródek, w którym będziecie wspólnie uprawiać warzywa, zioła, kiełki. Dziecko będzie mogło dbać o nie i obserwować jak rosną.

     Po drugie, wprowadźcie zasady. Pamiętaj aby na siłę nie odstraszać dziecka od coli i chipsów. Mimo, że niezdrowe też są dla ludzi i tego musisz nauczyć swoją pociechę, należy jednak pamiętać o umiarze! Produkty typu fast food powinny być na stole rzadkością. Pokaż alternatywy (zamiast coli – świeży sok pomarańczowy, zamiast frytek – marchewki) i naucz, jakie konsekwencje niesie jedzenie fast foodów. Ustal z dzieckiem rozsądną porcję niezdrowego jedzenia (np. raz na miesiąc), która sprawi, iż dziecko będzie zadowolone i zdrowe.

     Po trzecie, angażuj dziecko w aktywność fizyczną. Podstawową zasadą zdrowego życia jest ruch. Pamiętaj aby codziennie Twoja pociecha przebywała chociaż przez chwilę na świeżym powietrzu. Siedzenie przed telewizorem zastąpcie wspólnym spacerem po parku, zbieraniem liści lub lepieniem bałwana. Jeśli lubi piłkę, zapisz malucha na zajęcia z piłki nożnej albo tenisa. Uwielbia tańczyć a muzyka jest dla niej czystą przyjemnością, zapisz ją na tańce bądź inne zajęcia, która dostarczą porcję dodatkowego ruchu. Pamiętaj jednak by do niczego nie zmuszać swojej pociechy – najpierw pokaż i opowiedz, co chcesz by robiła, zapytaj czy jest zainteresowana, a dopiero potem razem zdecydujcie.

   Zdrowe śniadanie, przekąski, obiad i kolacja – to podstawowe menu dla Twojego dziecka. Regularność i różnorodność składników oraz potraw, a do tego aktywność fizyczna i nie będzie problemów z nadwagą. Tylko pamiętaj, by tego przypilnować!