Strefa Dobrego Duszka - Zabawy

Wspieranie dziecka w nauce czytania i pisania

1

Umiejętności czytania i pisania rozwijają się u dziecka już w wieku przedszkolnym. Dziecko zaczyna dostrzegać różnice między dźwiękami mowy i uczy się je identyfikować. Różnicuje, zapamiętuje i poprawnie odtwarza kształt znaków graficznych (w tym liter). Moment, w którym mały człowiek zaczyna interesować się książkami, napisami, pyta o nazwy liter i sam próbuje je łączyć, jest kwestią indywidualną i następuje w innym czasie u każdego dziecka. Jedno nauczy się czytać i pisać już w wieku przedszkolnym, a inne później, bo każdy rozwija się w swoim tempie.

Wprowadzanie dziecka w świat liter i wspieranie pociechy w nauce czytania i pisania to ważne zadanie dla rodziców. Jak wesprzeć dziecko by czytanie i pisanie stało się dla niego przyjemnością? To nie jest trudne. Jednak dobrze jest pamiętać o następujących zasadach:

  • Czytajmy dziecku codziennie, a po wspólnej lekturze rozmawiajmy o przeczytanym tekście.
  • Zachęcajmy dziecko do opowiadania, odtwarzania tekstu i wymyślania dalszego ciągu.
  • Odwiedzajmy z dzieckiem księgarnie i biblioteki. Uczmy szacunku do książek.
  • Bawmy się z  dziećmi w klocki literowe, domino sylabowe,  słówka.
  • Wybierzemy odpowiednią metodę nauki czytania konsultując się z nauczycielami w przedszkolu czy szkole.
  • Przy każdej okazji możemy prosić dziecko o pomoc w czytaniu przeróżnych tekstów.
  • Dziecko może czytać młodszemu rodzeństwu, a nawet lalkom i misiom.
  • Dziecko powinno ćwiczyć analizę i syntezę słuchową oraz wzrokową. W tym celu można prosić je o nazywanie różnych dźwięków z otoczenia lub rysowanie według wzoru.
  • Dziecko musi ćwiczyć sprawność dłoni. Niech lepi z plasteliny, rwie papier lub nawleka koraliki.
  • Dodatkowo warto czytać książki i dawać dziecku przykład – w końcu czytanie to przyjemność.

Zaaranżujmy dziecku przyjazne miejsce do czytania, pisania i rysowania. Dziecku należy pomagać, ale też uczyć je samodzielności. Potrzebna mu jest zachęta, motywacja i pochwały za osiągnięcia. Nie powinno się go zawstydzać i komentować jego potknięć. Jeśli dziecko ma kłopoty z czytelnym pisaniem lub ortografią, warto porozmawiać o tym z nauczycielami w szkole lub udać się do poradni psychologiczno-pedagogicznej.