Strefa Dobrego Duszka - Zabawy

Jak pomagać odrabiać lekcje?

porady1

      Gdy dziecko rozpocznie naukę w szkole, rodzice z reguły oczekują, że będzie osiągać jak najlepsze wyniki i szybko przystosuje się do nowych obowiązków. Aby jednak tak się stało –powinni zadbać, by miało ono odpowiednie ku temu warunki.

    Poza wspieraniem jego pewności siebie i rozwijaniem umiejętności społecznych, warto od samego początku edukacji zadbać, by dziecko sumiennie i starannie odrabiało lekcje. Aby tego dokonać należy zacząć od przygotowania mu odpowiedniego miejsca pracy. Jeśli dziecko ma własny pokój – wystarczy wstawić do niego odpowiednio dobrane biurko i krzesło (najlepiej wybrać takie, które mają regulowaną wysokość – będą rosły razem z dzieckiem). Biurko powinno stać w jasnym, dobrze oświetlonym, miejscu. Idealnie byłoby ustawić je frontem do okna, lub bokiem przeciwległym do wiodącej ręki naszego dziecka (praworęczne dzieci powinny mieć biurko oświetlone od lewej strony, a leworęczne – odwrotnie. Dotyczy to także ustawiania lampek no blacie.). Jeśli dziecko nie ma własnego pokoju – wydzielcie mu osobny kąt do nauki. Niech będzie to miejsce możliwie jak najdalej od centrum mieszkania, ciche, spokojnie, osłonięte. Chodzi o stworzenie takiej atmosfery, która ułatwi dziecku skupienie. Istotne jest zachowanie porządku na biurku i przygotowanie wszystkich potrzebnych przyborów.

     Kolejną sprawą jest wyznaczenie rytmu dnia i rygorystyczne przestrzeganie go. Warto wpajać dziecku nawyk odrabiania lekcji tego samego dnia, np. po obiedzie i chwili odpoczynku. Będzie wtedy zrelaksowane i łatwiej będzie mu się skupić, niż, np. wieczorem, po całym dniu pełnym wrażeń. Dodatkowo, będzie na świeżo po zajęciach szkolnych, co też znacząco ułatwi mi właściwe przygotowanie się do następnego dnia. Warto wprowadzić system przerw, które ułatwią mu wdrożenie się do obowiązków. Początkowo przerwy między kolejnymi segmentami pracy domowej mogą być dłuższe – w miarę upływu czasu można je skracać. Dzieci mają problemy z utrzymaniem koncentracji przez dłuższy czas – nie warto ich przymuszać, wbrew naturalnym uwarunkowaniom. Dobre efekty przynosi zaplanowanie pracy w taki sposób, by przedmioty najtrudniejsze, lub sprawiające dziecku najwięcej problemów, odrabiać na początku. Wtedy reszta pracy domowej będzie mu się wydawała przyjemniejsza. Np. jeśli maluch lubi zajęcia z plastyki – warto odrabianie prac domowych z tego przedmiotu zostawić na koniec tak, by odbierał to jako nagrodę i przyjemność.

   Pamiętajcie, by przed rozpoczęciem pracy uważnie przeczytać polecenia nauczyciela oraz zapoznać się z zakresem materiału, który został zadany. W ten sposób również i Wy będziecie na bieżąco z postępami Waszego malucha.

    I jeszcze jedna ważna rzecz – pod żadnym pozorem nie odrabiajcie pracy domowej za Wasze dziecko. Rola rodzica jest wspieranie, tłumaczenie i zachęcani do poszukiwania samodzielnych rozwiązań.