witamina a w marchewce

Na dobry wzrok, ładną skórę, wysoką odporność na infekcje - witamina A to składnik odżywczy, którego nie powinno zabraknąć w Twojej diecie ani w diecie Twojego dziecka. Na szczęście istnieje wiele produktów, które pomogą Ci zaopatrzyć w nią organizm. Wystarczy zadbać o zróżnicowany i kolorowy jadłospis.

Jakie są objawy niedoboru witaminy A?

Niedobory witaminy A w krajach rozwiniętych zdarzają się rzadko. Zwiększone ryzyko dotyczy kobiet ciężarnych, karmiących piersią, a także niemowląt i młodzieży. Również niektóre problemy zdrowotne skutkują deficytem witaminy A w organizmie, szczególnie niebezpieczne pod tym względem są zwłóknienie torbielowate i chroniczna biegunka.

Kiedy organizm otrzymuje za mało witaminy A, mogą wystąpić takie objawy, jak:

  • sucha skóra,
  • suche oczy (zbyt mała produkcja łez)
  • kurza ślepota lub ślepota zmierzchowa, która charakteryzuje się zaburzeniami widzenia po zmroku,
  • niepłodność (zarówno kobiety, jak i mężczyźni, u których występuje niedobór witaminy A, mogą mieć problemy z płodnością)
  • zaburzenia wzrostu u dzieci (badania wykazały, że u dzieci z niedoborem suplementacja witaminy A ma pobudzające działanie na procesy wzrostu, jednak najlepiej dostarczać ją w kombinacji z innymi składnikami odżywczymi),
  • częste infekcje dróg oddechowych,
  • słabe gojenie się ran,
  • trądzik, wypryski skórne.

W jakich produktach występuje witamina A?

W artykułach spożywczych witamina A występuje w dwóch formach. Pierwszą z nich jest retinol, który znajdziesz w produktach zwierzęcych, przede wszystkim wątróbce, ale też tranie, pełnym mleku, , łosoś, tuńczyk), serach (takich, jak: kozi, cheddar, roquefort), jajkach na twardo.

Drugą formą występowania witaminy A w pożywieniu są karotenoidy - barwniki roślinne, będące jej prekursorami, co oznacza, że przekształcają się w witaminę A w układzie pokarmowym. Najbardziej znanym karotenoidem jest beta-karoten, który barwi rośliny na żółto. Karotenoidy znajdziesz jednak nie tylko w żółtych lub pomarańczowych warzywach i owocach, ale także tych w kolorze czerwonym i ciemnozielonym. Dlatego, jeśli chcesz zaopatrzyć organizm w wystarczające dawki witaminy A, często jedz: bataty (słodkie ziemniaki), dynię, marchew, jarmuż, sałatę, słodką czerwoną paprykę, szpinak. Zamiast ciasta na deser sięgnij po pyszny owoc, taki jak: mango, kantalupa, grejpfrut, papaja, brzoskwinia, morela (najlepiej suszona!), nektarynka. Aby karotenoidy mogły lepiej się przyswajać, zawsze spożywaj je w towarzystwie tłuszczu (masło, oliwa z oliwek, olej rzepakowy lub inny, który lubisz) lub produktów zawierających tłuszcz, takich, jak orzechy, migdały nasiona (dyni, słonecznika), mleko, jogurt.

źródła witaminy A

Czy nadmiar witaminy A może być szkodliwy?

Weź pod uwagę, że pomimo wielu pozytywnych funkcji, jakie spełnia witamina A w ustroju, jej nadmiar może spowodować skutki uboczne. W przypadku jednorazowego, wysokiego spożycia witaminy A, mogą wystąpić: senność, nadmierna irytacja, bóle brzucha, nudności, wymioty. Jeżeli spożycie witaminy A przekracza normę przez dłuższy czas, wówczas istnieje ryzyko chronicznego zatrucia retinolem, które objawia się między innymi poprzez zaburzenia widzenia, ból kości, spadek apetytu, zawroty głowy, nudności, wymioty, suchość skóry, owrzodzenia w jamie ustnej, utratę włosów. Wysokie dawki witaminy A są szczególnie niebezpieczne dla kobiet ciężarnych.

Przedawkowanie witaminy A z pożywienia jest jednak trudne, szczególnie, jeśli pochodzi z produktów roślinnych. Trzeba natomiast ostrożnie podchodzić do suplementów.

Ze względu na ogromną rolę, którą odgrywa witamina A w prawidłowym rozwoju dzieci, możesz podawać swojemu maluchowi preparat witaminowy, jednak tylko w dawce dostosowanej do jego wieku. Pamiętaj też, aby nie przekraczać zalecanych dawek dobowych. Postaw na bezpieczny suplement dla dzieci i młodzieży, który dostarcza witamin potrzebnych dla wsparcia naturalnej odporności młodego organizmu. Jeżeli Twój maluch słabo rośnie lub ma inne objawy niedoboru witaminy A, koniecznie skonsultuj je z pediatrą.

Piśmiennictwo:

Streit L. 8 Signs and Symptoms of Vitamin A Deficiency. https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-a-deficiency-symptoms Data dostępu: 27.11.2018

Arnarson A. 20 Foods That Are High in Vitamin A. https://www.healthline.com/nutrition/foods-high-in-vitamin-a Data dostępu: 27.11.2018

Pietrangelo A. Hypervitaminosis A. https://www.healthline.com/health/hypervitaminosis-a Data dostępu: 27.11.2018