Prawidłowo skonstruowana i sumiennie przestrzegana dieta jest ważnym elementem, stanowiącym o właściwym rozwoju psychicznym i fizycznym dzieci oraz młodzieży. Ale na co dokładnie należy zwrócić uwagę w perspektywie żywienia swojego dziecka? I na co tak naprawdę wpływają witaminy i składniki mineralne w ludzkim organizmie?

Planowanie diety dziecka

Aby prawidłowo zaplanować dietę swojego dziecka, należy pamiętać o odpowiednim rozłożeniu posiłków w ciągu dnia. Istotne jest spożywanie 4-5 posiłków dziennie, z czego bardzo ważne są zwłaszcza pierwsze i drugie śniadania, będące źródłem energii na resztę dnia. Planując konkretny jadłospis dla najbliższych, należy zwrócić uwagę na ich poziom aktywności i aktualną masę ciała. Dobrze jest również skorzystać z porad Instytutu Żywności i Żywienia, ponieważ prawidłowo zaplanowana dieta dziecka nie tylko zapewnia prawidłowy rozwój organizmu, lecz także może chronić w przyszłości przed chorobami cywilizacyjnymi.

Składniki mineralne w diecie dziecka

Żelazo, wapń, magnez, fosfor, potas, selen... Jest ich naprawdę wiele, a o wszystkich należy pamiętać! Składniki mineralne, będące w organizmie elementem składowym komórek, płynów ustrojowych, enzymów i hormonów, są niezbędne w diecie każdego człowieka. Muszą być dostarczane do organizmu wraz z pokarmem. Jednocześnie są one z organizmu wciąż zużywane, dlatego tak ważne jest ich regularne uzupełnianie. Możemy je podzielić na mikropierwiastki oraz makropierwiastki. Wszystkie powinny się znaleźć w diecie dziecka w określonych, odpowiednio dobranych ilościach.

Bardzo trudno jest systematycznie kontrolować żywienie dziecka i proporcje poszczególnych składników w jego diecie. Stąd wielu rodziców decyduje się na kompleks witamin dla dzieci, który zaczyna podawać swoim pociechom, choć te nie zawsze mają ochotę na przyjmowanie tradycyjnych tabletek. Co więcej, zastanawiając się, jakie witaminy dla dzieci w wieku szkolnym będą najlepsze, rodzice nie do końca wiedzą, czego powinni szukać. Minerały dla dzieci są bardzo ważne, ale nie w każdym kompleksie witamin dla dzieci występuje np. selen.

Selen chroni komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i współdziała jako antyoksydant. Jego niedobór zwiększa ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne, takie jak na przykład nowotwór.

Przyswajalność składników mineralnych i niedobory

Jest wiele czynników, które wpływają na przyswajalność poszczególnych składników mineralnych – na przykład ilość witaminy D w organizmie, która ułatwia wchłanianie wapnia lub ilość witaminy C, która wpływa na przyswajanie żelaza. To również pH środowiska, zawartość błonnika w diecie i wiele innych. Niestety, niedobór poszczególnych pierwiastków może być nie tylko przyczyną poważnych zmian w organizmie, lecz także czynnikiem wywołującym wiele chorób.



Witaminy – ich zadania i skutki niedoborów

Witaminy (dzielące się na rozpuszczalne w tłuszczach lub w wodzie) to organiczne składniki pokarmowe, gwarantujące prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Ich głównym źródłem jest pożywienie pochodzenia roślinnego oraz zwierzęcego. Więcej informacji na temat bardzo ważnych witamin z grupy rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K) znajduje się TUTAJ. Brak lub niedobór witamin to stany znane jako hipowitaminoza lub awitaminoza – zaburzają one funkcjonowanie całego organizmu dziecka, często niosąc za sobą bardzo poważne skutki zdrowotne, nawet do końca życia.

Obecnie bardzo trudno jest kontrolować ilość witamin w diecie dziecka. Wpływa na to przede wszystkim tempo życia – rzadko kto ma czas na przygotowanie odpowiednio zbilansowanych i pięciu posiłków na każdy dzień dla swojego dziecka. Co więcej, jedzenie jest często pozbawione odpowiednich wartości odżywczych, a dzieci trudno przekonać do spożywania określonych pokarmów.

Kiedy warto włączyć do diety dobry kompleks witamin dla dzieci?

Jeżeli dziecko lub nastolatek:

- często je poza domem,

- sięga po posiłki typu fast food,

- prowadzi intensywny tryb życia, zapominając o spożywaniu regularnych i zdrowych posiłków,

- często znajduje się w sytuacjach stresowych,

- ma obniżoną odporność,

- nie ma apetytu,

to może być dostateczny powód na włączenie suplementacji. A jak wybrać najlepsze witaminy dla dzieci? Dobrze jest zdecydować się na witaminy dla dzieci bez konserwantów. Warto jednak zadbać o atrakcyjną formę suplementu, dzięki której dziecko samo będzie się domagało podania kompleksu witamin – tak, aby regularność przyjmowania została zachowana i aby suplement przyniósł oczekiwane rezultaty. Żelki dla dzieci z witaminami Visolvit Junior Żelki to produkt zawierający codzienny zestaw 11 witamin, selenu oraz rutyny. Żelki witaminowe dla dzieci VisolVit Junior Żelki występują w 4 smakach: cytrynowym, jabłkowym, malinowym i pomarańczowym. Nie zawierają glutenu. VisolVit Junior Żelki to witaminy dla dzieci od 3 lat, dzięki którym dziecko zawsze otrzyma pełnowartościową dawkę witamin, by móc cieszyć się każdym dniem bez obawy o obniżoną odporność w wyniku niedoborów.