witaminy na wzrost

Tempo wzrostu dziecka to jeden z podstawowych parametrów kontrolowanych nie tylko przez pediatrów i lekarzy rodzinnych, ale także rodziców. Jeśli tylko dziecko zaczyna odstawać wzrostem od rówieśników, opiekunowie zaczynają się zastanawiać, jak wspomóc proces wzrastania malucha. Pierwszą myślą jest zwiększenie w codziennej diecie zawartości produktów mlecznych jako źródła wapnia i fosforu. Na nic jednak to się zda, jeśli zabraknie witamin, przede wszystkim witaminy D.

Witamina D – podstawowa witamina wspomagająca wzrost

Do niedawna niewiele słyszało się na temat witaminy D. Aktualnie jednak jest ona podawana wszystkim noworodkom i niemowlętom, a odpowiedzialni opiekunowie wiedzą, że należy ją przyjmować bezustannie aż do śmierci, ponieważ większość naszej populacji cierpi na jej niedobory.

Witamina D jest w pierwszej kolejności kojarzona właśnie z gospodarką wapniowo-fosforanową organizmu. Stymuluje ona wchłanianie wapnia i fosforu, czyli podstawowych budulców kości i zębów, z przewodu pokarmowego, a następnie uczestniczy w przekształcaniu ich w związki, które mogą być bezpośrednio wbudowane do kości. U osób starszych jej dodatkową rolą jest utrzymywanie stężeń wapnia i fosforu w granicach normy, bo hamują one proces demineralizacji kości.

witaminy dla dzieci na wzrost

Jakich innych witamin nie powinno zabraknąć w diecie rosnącego dziecka?

Prawidłowy wzrost i rozwój dziecka wymagają tak naprawdę dostępu do wszelkich niezbędnych witamin. W codziennej diecie nie powinno więc również zabraknąć witaminy A, kojarzonej przede wszystkim z procesami widzenia. Bierze ona udział w syntezie rodopsyny, czyli barwnika umożliwiającego widzenie w ciemności. Pamiętajmy jednak, że witamina ta stymuluje jednocześnie regenerację komórek, przede wszystkim skóry i błon śluzowych, a także włosów i paznokci.

Każde dziecko w okresie wzrostu powinno mieć również pokryte zapotrzebowanie organizmu na witaminy z grupy B. Wzrost dziecka to bowiem nie tylko rozwój kości, ale również mięśni czy nerwów. Witaminy z grupy B stymulują rozwój układu nerwowego, wpływając np. na tworzenie się osłonek mielinowych, warunkujących przyspieszenie przewodzenia impulsów elektrycznych. Dodatkowo ułatwiają również procesy myślenia i zapamiętywania, wspomagając koncentrację, co ma szczególne znaczenie u uczących się dzieci.

Jak dostarczać dziecku witaminy w okresie wzrostu?

U żadnej osoby stosującej zdrową i zbilansowaną dietę nie ma potrzeby suplementacji preparatów witaminowych. Aby to jednak osiągnąć, codzienny jadłospis malucha musiałby zawierać nie tylko owoce i warzywa jako podstawowe produkty spożywcze uznawane za źródło witamin, ale także mleko i przetwory mleczne, jaja, orzechy, ryby morskie i różne rodzaje mięsa oraz wędlin. Niestety doskonale wiemy, jak wybredne potrafią być dzieci, więc u wielu z nich nie udaje się pokryć w pełni zapotrzebowania na wszystkie składniki bez zastosowania gotowych preparatów.

Wyjątkiem jest tu witamina D, którą u dzieci należy suplementować niezależnie od codziennej diety już od pierwszego dnia życia. Może być ona produkowana w organizmie każdego z nas pod wpływem promieniowania słonecznego. Niestety w okresie jesienno-zimowym dostęp do słońca jest ograniczony przez spore zachmurzenie, a i powierzchnia eksponowanej skóry jest bardzo mała ze względu na konieczność noszenia ciepłych ubrań. Mogłoby się wydawać, że w tej sytuacji podstawowym źródłem witaminy D powinna być codzienna dieta. Owszem, ten składnik możemy znaleźć np. w produktach mlecznych i rybach, ale jego zawartość jest za mała, by pokryć zapotrzebowanie. Dlatego też większość naszej populacji, a zwłaszcza dzieci, cierpi na niedobór witaminy D i musi ją suplementować. Pamiętajmy, że jest to najważniejsza witamina regulująca proces wzrostu organizmu malucha.

 

Bibliografia:

[1] Pod red. Mutschler E., Farmakologia i toksykologia, wyd. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2013.

[2] Pod red. Dobrzańska A., Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego, wyd. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2014.

[3] Pod red. Kawalec W., Pediatria tom 2, wyd. PZWL, Warszawa 2013.

[4] https://dieta.mp.pl/zasady/62906,witamina-d.

[5] https://diabetologia.mp.pl/wytyczne/92799,wytyczne-suplementacji-witaminy-d-skrot-aktualnych-zalecen.

[6] https://dieta.mp.pl/zasady/62900,witamina-a.

[7] https://pediatria.mp.pl/zywienie/52608,witaminy-w-diecie-dziecka.

[8] Bojarowicz H., Płowiec A., Wpływ witaminy A na kondycję skóry, Probl Hig Epidemiol 2010, 91(3):352-356.

[9] Fiscaletii M. et al., The importance of vitamin D in maternal and child health: a global perspective., Public Health Rev. 2017 Sep 1;38:19.