witaminy na pamiec i koncentracje

Autor: Lek. Ewa Pszenna

Dzieci intensywnie się rozwijają nie tylko pod względem fizycznym, ale też emocjonalnym i poznawczym. Nieustannie pracuje ich mózg, w którym zachodzi całe mnóstwo skomplikowanych procesów. Poznawanie świata przez najmłodszych wymaga koncentracji i skupienia. Jakie witaminy w tym okresie są dla naszych pociech niezbędne?

Witaminy i minerały nie tylko wspomagają pracę układu odpornościowego, czy stanowią budulec kości i zębów. Są niezbędne również do tego, by mózg prawidłowo się rozwijał. W teorii wszelkie niezbędne dla zdrowia fizycznego i psychicznego składniki dostarczamy organizmowi wraz z dietą. O ile obfituje ona w świeże warzywa i owoce, ziarna zbóż i nasiona, a posiłki są zbilansowane, składniki odżywcze będą na właściwym poziomie.

Niekiedy jednak rośnie zapotrzebowanie na określone składniki, trudno też o posiłki zdrowe, pełne witamin i minerałów, bo w przypadku najmłodszych często pojawia się problem z jedzeniem. W takich sytuacjach warto omówić z pediatrą kwestię właściwej suplementacji.

Jakie witaminy wpływają na koncentrację?

W kontekście dobrej pamięci i zdolności uczenia się bardzo często mówi się o witaminach z grupy B, nie bez powodu. Odgrywają bowiem kluczową rolę w procesach, jakie zachodzą w mózgu. Tiamina (witamina B1) bierze udział w przenoszeniu impulsów nerwowych, a niacyna (witamina B3) wpływa na możliwość skupienia się. Zbyt niski poziom kwasu pantotenowego (witaminy B5) sprzyja nadpobudliwości i nerwowości. Z kolei niedobór pirydoksyny (witaminy B6), która ma wpływ na układ nerwowy, może przyczynić się do rozwoju depresji. Naukowcom udało się dowieść, że w połączeniu z magnezem wykazuje korzystne działanie u dzieci z autyzmem i chorobami z jego spektrum.

Podsumowując, niemal wszystkie witaminy z grupy B są niezbędne, by dziecko mogło przyswajać wiedzę, być skoncentrowanym i skupionym na lekcji.

Witamina D

Bardzo duży wpływ na procesy zachodzące w mózgu ma witamina D, zwana też witaminą słońca. Jest ona syntetyzowana na skórze przy udziale promieni UV. I to właśnie z tego powodu większość Polaków, w tym dzieci, ma jej zbyt niski poziom. Po pierwsze, latem stosujemy u naszych pociech kremy z wysokim filtrem, po drugie – od września do marca w pełni słonecznych dni w naszej szerokości geograficznej jest niewiele.

Witamina D poprawia pamięć i funkcjonowanie mózgu. Wielu naukowców widzi związek między niedoborem tej substancji a rozwojem chorób neurodegeneracyjnych. Badanie tej zależności od wielu lat jest przedmiotem zainteresowania uczonych.

Witamina E

Wpływ na kształtowanie się układu nerwowego i jego funkcjonowanie ma również witamina E. Pozytywnie oddziałuje na pamięć, bierze udział w procesach poznawczych. Jest silnym przeciwutleniaczem, chroni organizm przed stresem oksydacyjnym. Jednym z objawów niedoboru tej substancji jest zmęczenie i problemy ze snem.

Dieta dla mózgu

By układ nerwowy naszego dziecka prawidłowo się rozwijał, potrzebuje cennych dla zdrowia witamin i minerałów. W okresie szczególnie intensywnego wysiłku psychicznego warto uzupełnić dietę naszej pociechy o orzechy włoskie i laskowe, nasiona zbóż, oleje roślinne (są źródłem kwasów omega-3 i witaminy E). Z kolei mięso to cenne źródło witamin z grupy B. W jadłospisie najmłodszych powinny pojawiać się ponadto tłuste ryby morskie.

Bibliografia:

  1. Moszczyński P., Pyć R., Biochemia witamin. cz. I. Witaminy grupy B i koenzymy. PWN, Warszawa 1998.
  2. Rajtar-Cynke G.: Farmakologia. Czelej, Lublin 2007.
  3. Sobstyl M., Tkaczuk-Włach J., Sobstyl J., Jakiel G.: Witamina D – moda czy rzeczywiste korzyści? Przegląd Menopauzalny 2013; 4: 363-367.