witaminy na apetyt dla dziecka

Obniżenie apetytu u dziecka to powszechny problem. Najczęściej nie świadczy o niczym poważnym i jest efektem wybredności dziecka co do spożywanych przez nie pokarmów. Nasilone i nagłe zmniejszenie apetytu może być natomiast objawem poważnych chorób i nie wolno go ignorować. Jednym z podstawowych sposobów na poprawę apetytu u dzieci jest podanie preparatów witaminowych. Jak wybrać najlepszy?

Apetyt u dziecka

Wielu rodziców zgłasza się do pediatrów czy lekarzy rodzinnych z obawami, że ich zdaniem dziecko ma za duży lub za mały apetyt. Na szczęście u każdego malucha można na podstawie siatek centylowych sprawdzić, czy tempo wzrostu i przyrastania masy ciała jest prawidłowe, a stanowi to najlepszy wskaźnik skutecznego karmienia. Warto zaznaczyć, że między 1. a 5. rokiem życia naturalnie zmniejsza się tempo wzrostu dziecka w porównaniu do pierwszych 12 miesięcy życia, co jest zjawiskiem zupełnie fizjologicznym.

Najgroźniejsza jest sytuacja, kiedy maluch nagle odmawia przyjmowania pokarmu. Może to być pierwszy objaw różnych, czasem poważnych chorób, zwłaszcza u najmłodszych dzieci, które nie mogą inaczej zakomunikować nam swoich dolegliwości. Wówczas konieczne jest wykonanie morfologii krwi, oznaczenie stężenia glukozy i parametrów zapalnych, np. CRP, a także np. badanie moczu w kierunku różnych infekcji.

witaminy na apetyt

Witaminy wspomagające apetyt u dziecka

Jako możliwą przyczynę zmniejszenia apetytu u dzieci bierze się pod uwagę niedobory składników mineralnych i witamin. Pierwszym krokiem jest więc zapewnienie dziecku odpowiednio zbilansowanej diety, a w razie potrzeby sięgnięcie po preparaty witaminowe.

Obniżenie apetytu wiąże się przede wszystkim z niedoborem witaminy A. Kojarzona jest ona głównie z procesami widzenia, ponieważ jest niezbędna w syntezie rodopsyny, czyli barwnika umożliwiającego – ograniczone w porównaniu do wielu innych gatunków ssaków – widzenie w ciemności. Dodatkowo witamina A wpływa na kondycję naszej skóry, włosów, paznokci i błon śluzowych, ponieważ wspomaga ich regenerację, zwłaszcza po uszkodzeniach. Ponadto wykazuje działanie przeciwutleniające, jest więc „zmiataczem” wolnych rodników.

Apetyt zwiększają również witaminy z grupy B, przede wszystkim witamina B1 i B6. Uczestniczą one w przemianach metabolicznych praktycznie wszystkich składników – aminokwasów, węglowodanów czy tłuszczów. Dodatkowo regulują także funkcjonowanie układu nerwowego, w tym wpływają na procesy myślenia i zapamiętywania.

Źródła witamin wspomagających apetyt u dzieci

Podstawowym źródłem witaminy A w diecie są żółte warzywa i owoce, np. marchew, morele czy brzoskwinie, ale można ją znaleźć również w produktach pochodzenia zwierzęcego, np. mleku i jego przetworach – serze żółtym, margarynie czy maśle. Spore ilości znajdują się także  w rybach morskich i wieprzowinie.

Najbogatszym źródłem witamin B są produkty mięsne, takie jak wędliny, drób, wieprzowina czy wołowina. Niemniej znajdziemy je także w produktach zbożowych, takich jak kasza czy pieczywo, oraz warzywach, np. w papryce czerwonej i ziemniakach. Warto również sięgać po orzechy, głównie arachidowe i pistacje.

Niestety problemem dzieci z niedoborem apetytu jest niechęć do spożywania wielu pokarmów, dlatego rodzice są bardzo często zmuszeni do sięgania po gotowe preparaty witaminowe przeznaczone dla maluchów. Na rynku są one dostępne w różnych postaciach, smakach i kolorach, więc nawet najwybredniejsze dziecko znajdzie coś dla siebie.

Bibliografia:

[1] Pod red. Mutschler E., Farmakologia i toksykologia, wyd. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2013.

[2] Pod red. Dobrzańska A., Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego, wyd. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2014.

[3] Pod red. Kawalec W., Pediatria tom 2, wyd. PZWL, Warszawa 2013.

[4] https://dieta.mp.pl/zasady/62911,witamina-b1-tiamina.

[5] https://dieta.mp.pl/zasady/63283,witamina-b6.

[6] Spinneker A et al., Vitamin B6 status, deficiency and its consequences--an overview., Nutr Hosp. 2007 Jan-Feb;22(1):7-24.

[7] Wendłowicz A. et al., Influence of selected dietary components on the functioning of the human nervous system, Rocz Panstw Zakl Hig. 2018;69(1):15-21.