Rola witamin rozpuszczalnych w tłuszczachZawsze staramy się dbać o różnorodność posiłków naszych dzieci, wierząc, że poprzez odpowiednie zbilansowanie diety, dostarczymy im wszystkich niezbędnych składników w tym witamin, potrzebnych do prawidłowego rozwoju – zwłaszcza, że wciąż słyszymy z różnych źródeł o skutkach ich niedoborów dla organizmów najmłodszych. Ale czy wiemy dokładnie na co wpływają witaminy? Jaka jest tak naprawdę rola witamin, w tym rozpuszczalnych w tłuszczach, w diecie dziecka?

Czym właściwie są witaminy?

Witaminy to organiczne składniki pokarmowe, dzięki którym organizm może funkcjonować prawidłowo. Ich głównym źródłem jest pożywienie pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Możemy je podzielić na dwie grupy:

- rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K),

- rozpuszczalne w wodzie (zespół witamin B oraz witamina C).

Brak lub niedobór witamin

Brak lub niedobór witamin może doprowadzić do zaburzeń w organizmie i w znaczny sposób wpłynąć na jakość życia. Niestety – ze względu na współczesny tryb życia, szybkie tempo życia, stres i jakość powszechnie dostępnej żywności, coraz częściej możemy usłyszeć komunikaty, uwrażliwiające nas na objawy niedoborów witamin, także u dzieci.

Dieta dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym

Wiek przedszkolny to okres szczególnie aktywnego rozwoju fizycznego i umysłowego. Ciekawe świata i ciągle gotowe na nowe wyzwania maluchy, potrzebują przez cały czas kolejnych i kolejnych pokładów energii.

Z kolei dzieci w wieku szkolnym, w życiu których wciąż pojawiają się dodatkowe obowiązki, muszą mieć dużo siły, aby móc poradzić sobie ze wszystkimi trudnościami każdego dnia. To właśnie dlatego tak ważna jest prawidłowo ułożona, zbilansowana dieta, zawierająca odpowiednie proporcje białek, węglowodanów i tłuszczy oraz witamin i składników mineralnych.

Regulujące pracę organizmu witaminy są niezbędne dla prawidłowego rozwoju każdego dziecka. W końcu sama ich nazwa – „witaminy” - pochodzi od łacińskiego wyrazu „vita”, który oznacza... życie!

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach w diecie dziecka - jakie są ich źródła?

Witamina A (retinol)

Jest niezbędna w procesie widzenia – ponieważ wchodzi w skład rodopsyny, biorącej udział w procesie widzenia, wzmacnia układ immunologiczny. Jest również koniecznym czynnikiem do uzyskania prawidłowego wzrostu, gdyż sprzyja tworzeniu nowych komórek i tkanek.

Niedobór witaminy A prowadzi do tzw. „kurzej ślepoty”, u dzieci objawia się słabym wzrostem oraz obniżoną odpornością.

Witamina A między innymi:

-pomaga w utrzymaniu prawidłowego widzenia

-pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego

-przyczynia się do utrzymania właściwego stanu błon śluzowych i do zachowania zdrowej skóry.

Źródłem witaminy A są produkty pochodzenia zwierzęcego, zwłaszcza tran, pełnotłuste mleko i żółtka jaj. Jednak produkty te, choć są bardzo różnorodne, nie są zazwyczaj atrakcyjne w formie posiłku dla najmłodszych...

Witamina D

Jest niezbędna dla funkcjonowania układu kostnego. Podobnie jak witamina A, wzmacnia system immunologiczny, czyli poprawia odporność dziecka. To dzięki niej prawidłowo przebiegają procesy transportu wapnia. Zwiększa również wchłanianie fosforanów z przewodu pokarmowego.

Niedobór u dzieci i niemowląt może spowodować krzywicę. Zbyt małe ilości witaminy D w organizmie nie pozwalają na prawidłowe wchłanianie wapnia z pożywienia.

Źródła: witamina D występuje w produktach spożywczych ( ryby morskie, oleje rybne), zaś jej głównym źródłem jest synteza skórna. Aby jednak nastąpiła skóra musi być wystawiona na nasłonecznienie. Dlatego osoby, które mieszkają w miejscach o wysokim stopniu zanieczyszczenia powietrza, są narażone na jej niedobory również z powodu ograniczonego docierania promieni nadfioletowych.

Witamina E (tokoferol)

Jest silnym przeciwutleniaczem, czyli wspomaga organizm, chroniąc go przed szkodliwym działaniem stresu oksydacyjnego i uszkodzeniem komórek wywołanym wolnymi rodnikami.

Zapobiega różnorodnym chorobom degeneracyjnym i nowotworowym.

Zapotrzebowanie na witaminę E wzrasta wraz ze zwiększeniem w diecie udziału wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Niedobór: prowadzi do różnego rodzaju zaburzeń, spowodowanych m.in. brakiem odpowiedniej ochrony przed wolnymi rodnikami.

Źródłem witaminy E są produkty pochodzenia roślinnego: oleje, oliwa z oliwek, nasiona słonecznika, migdały, avocado.

Witamina K

Działa przeciwkrwotocznie i wpływa na prawidłowe krzepnięcie krwi. Wspomaga formowanie tkanki kostnej. Znana jest również ze swoich właściwości antybakteryjnych.

Niedobór: choć występuje nieczęsto, objawia się wzmożonymi krwawieniami.

Witamina K może być wytwarzana przez saprofitującą florę jelitową; występuje też w wielu produktach spożywczych, takich jak brokuły, seler, rzepa, szpinak, ogórek, mniszek lekarski, sałata, kapusta właściwa, lucerna, morszczyn, a także w owocach awokado, również w ziemniakach, jajkach, jogurcie, serze, wątrobie, oleju sojowym i szafranowym.

Dobre witaminy dla dzieci?

Współcześnie, kiedy dziecko spożywa posiłki głównie poza domem, bardzo trudno jest kontrolować jakość i różnorodność jego diety. A przekonać malucha do zjedzenia brukselki lub wątróbki – to prawdziwa sztuka. W trosce o prawidłowy rozwój i dobre funkcjonowanie organizmu swojej pociechy, warto sięgnąć po bogaty kompleks witamin dla dzieci.

VisolVit żelki to suplement diety w atrakcyjnej postaci multiwitaminowych kolorowych żelków o owocowym smaku, zawierający codzienny zestaw 11 witamin, selenu oraz rutyny. VisolVit zawiera wszystkie witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Te bezglutenowe witaminy dla dzieci to nie tylko pewność, że nasza pociecha otrzyma wszystkie najważniejsze składniki odżywcze – to także świetna alternatywa dla mniej atrakcyjnych, tradycyjnych form podawania witamin. Witaminy VisolVit można stosować już od trzeciego roku życia!