tabletki na kazdy dzien tygodnia

Witaminy to bardzo istotne składniki odżywcze. Całkowite zapotrzebowanie na większość z nich jest w stanie pokryć urozmaicona, zdrowa dieta. Okazuje się jednak, że w zależności od występujących u nas objawów warto czasem sięgnąć po gotowe suplementy witaminowe. Ważne jest natomiast to, by odpowiednio dobrać ich skład – niektóre witaminy warto ze sobą łączyć.

Witamina A + E na polepszenie kondycji skóry, włosów i paznokci

Witaminy A i E są silnymi antyoksydantami. Oznacza ta, że „zmiatają” wolne rodniki, które mogą stać się przyczyną uszkodzeń komórek. Ponadto doskonale współdziałają, wpływając na polepszenie kondycji skóry, włosów i paznokci. Dlatego też możemy je obie spotkać w wielu preparatach zalecanych przy łamliwości włosów czy paznokci, zmniejszających przebarwienia skórne lub np. na regenerację uszkodzonej skóry po opalaniu. Witaminy A i E przyspieszają także proces gojenia się ran.

Witamina A chroni ponadto komórki nabłonkowe przez zrogowaceniem, jednocześnie stymulując wytwarzanie śluzu jako czynnika ochronnego, utrudniającego namnażanie się chorobotwórczych drobnoustrojów w drogach rodnych czy oddechowych. Natomiast w obrębie skóry wzmaga rogowacenie, co ma na celu usunięcie starych komórek i ich zastąpienie nowymi.

Witamina C + D na wzmocnienie odporności

Wiele spotów reklamowych zachęca nas do przyjmowania preparatów zawierających witaminę C jako niezawodnych środków wspomagających odporność organizmu. Faktycznie wywiera ona działanie bakteriobójcze i bakteriostatyczne, ale nie ma żadnego wpływu na zapobieganie lub zwalczanie powszechnych i dużo częstszych infekcji wirusowych. W ich przebiegu warto jednak ją suplementować jako formę profilaktyki nadkażeń bakteryjnych. Dodatkowo częste, małe dawki witaminy C zakwaszają mocz, co minimalizuje ryzyko zakażeń układu moczowego. Ma to szczególne znaczenie u pacjentów cierpiących z powodu nawracających infekcji.

W procesach odpornościowych dużo większą rolę pełni natomiast witamina D. Stymuluje ona produkcję komórek układu immunologicznego, których celem jest zwalczanie chorobotwórczych drobnoustrojów dostających się do naszego organizmu. Dodatkowo zmniejsza ona ryzyko i łagodzi przebieg chorób autoimmunologicznych. Mimo że witamina D może być syntezowana wewnątrzustrojowo, u większości z nas obserwuje się jej niedobory. Jest to spowodowane ograniczeniem dostępu do promieniowania słonecznego, niezbędnego do jej produkcji, w pochmurne dni. Ponadto niedoborom sprzyja niewielka zawartość witaminy D w produktach spożywczych. Oznacza to, że musi być ona suplementowana w postaci gotowych preparatów.

Kompleks witamin B na koncentrację

Kompleks witamin B to grupa różnych substancji o podobnej budowie chemicznej i wykazujących podobne działanie. Pełnią one istotne role w przemianach metabolicznych zachodzących w naszym organizmie, a także wspólnie wpływają na kondycję układu nerwowego. Skutki niedoborów poszczególnych typów witamin B, tak jak i ewentualne efekty przedawkowania, są w wielu sytuacjach praktycznie takie same i nie da się ich łatwo rozróżnić.

Dlatego też na rynku farmaceutycznym witaminy B występują zwykle w postaci preparatów złożonych, czyli kompleksu witamin B. Wpływają one łącznie np. na działanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, zapobiegając zaburzeniom czucia czy niedowładom. Jednocześnie stymulują one działanie neuroprzekaźników, co wpływa na zwiększenie koncentracji, polepszenie wydolności umysłowej, zdolności myślenia i zapamiętywania. W związku z tym po tego typu preparaty chętnie sięgają osoby przygotowujące się do egzaminów czy intensywnie pracujące umysłowo.

Autor: Lek. Katarzyna Wiak

Bibliografia:

[1] Pod red. Ganong W.F., Fizjologia, wyd. PZWL, Warszawa 2009

[2] Pod red. Mutschler E., Farmkologia i toksykologia., wyd. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2013

[3] https://dieta.mp.pl/zasady/62900,witamina-a

[4] https://dieta.mp.pl/zasady/63300,witamina-c

[5] https://dieta.mp.pl/zasady/62906,witamina-d

[6] https://diabetologia.mp.pl/wytyczne/92799,wytyczne-suplementacji-witaminy-d-skrot-aktualnych-zalecen

[7] Bojarowicz H., Płowiec A., Wpływ witaminy A na kondycję skóry, Probl Hig Epidemiol 2010, 91(3):352-356