źródło witaminy C

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, jest organicznym związkiem chemicznym. Jej niedobór prowadzi do licznych konsekwencji, bowiem – jak wszystkie inne witaminy – jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jako że – w przeciwieństwie do zdecydowanej większości zwierząt – nie jesteśmy w stanie samodzielnie syntezować kwasu askorbinowego, musimy dostarczać go sobie wraz z pożywieniem. Gdzie zatem powinniśmy go szukać? Co dzieje się w przypadku nadmiaru i niedoboru witaminy C?

Najlepsze źródła witaminy C

Jednym z najbogatszych źródeł witaminy C jest malpigia granatolistna, czyli coraz bardziej popularna acerola. Naturalnie występuje ona na obszarze Ameryki Północnej, Środkowej i w północnej części Ameryki Południowej. Przez swoje niewielkie, charakterystyczne owoce acerola nazywana jest też wiśnią z Barbados. Owoce te można jeść zarówno na surowo, jak i w formie przetworów.

acerola - źródło witaminy c

Inną skarbnicą kwasu askorbinowego są owoce róży – w szczególności róży girlandowej. Obecnie pospolicie występuje ona w wielu częściach Europy, głównie w Skandynawii. Podobnie cenna pod względem zawartości witaminy C jest dzika róża. Kolejne – i co ważne – łatwo dostępne źródła witaminy C to m.in. czarna porzeczka, natka pietruszki, czerwona papryka, koperek, jarmuż, truskawki i poziomki. W nieco mniejszych ilościach kwas askorbinowy znajduje się w owocach cytrusowych, w kapuście, kalafiorze, żurawinie, pomidorach, a nawet ziemniakach czy marchwi.

 

Źródłem kwasu askorbinowego mogą być też produkty pochodzenia zwierzęcego, jak między innymi wątroba wołowa i wieprzowa, dorsz, krowie mleko. Ilości witaminy C są w nich jednak śladowe, dlatego nie ma możliwości, by ich spożycie całkowicie pokrywało dzienne zapotrzebowanie.

owoce róży - źródlo witaminy C

Witamina C – dlaczego tak łatwo o jej niedobór?

Rzeczywiście o niedobór witaminy C stosunkowo nietrudno, bowiem jest ona nietrwała. Łatwo ulega zniszczeniu pod wpływem wysokiej temperatury oraz w wyniku utleniania. W związku z tym zarówno owoce i warzywa będące jej źródłem najlepiej spożywać – o ile to możliwe – na surowo. Na niedobór tejże witaminy narażone są dzieci, które często odmawiają jedzenia zdrowych produktów, takich jak wspomniane owoce, a przede wszystkim warzywa.

Aby do takiej sytuacji nie doszło, warto już od najmłodszych lat zachęcać dzieci do prowadzenia zdrowego stylu życia i zapoznawać je ze smakiem zdrowych produktów.

Liczy się równowaga!

Zarówno nadmiar, jak i niedobór poszczególnych składników odżywczych, w tym witamin, może pociągać za sobą konsekwencje zdrowotne. Dlatego tak ważne jest zachowanie równowagi. Ale co w sytuacji, gdy ta zostanie zachwiana?

Jako że nadmiar kwasu askorbinowego, o ile w ogóle się przytrafi, usuwany jest wraz z moczem, generalnie nie powoduje poważniejszych następstw. Niemniej, jeśli przyjęta zostanie jego bardzo duża ilość, mogą pojawić się dolegliwości żołądkowe, biegunka, wymioty, a także np. wysypka skórna. Ponadto przyjmowanie dużych dawek, przez dłuższy czas, zwiększa ryzyko wystąpienia kamicy nerkowej.

O wiele groźniejszy jest niedobór witaminy C, bowiem w najgorszej sytuacji grozi szkorbutem, który jest chorobą wielonarządową. W wyniku niedoboru dochodzi także do ogólnego osłabienia odporności, bolesności stawów, samoistnego krwawienia (np. z dziąseł). Naczynia krwionośne stają się kruche i mogą pękać, gojenie się ran jest znacznie utrudnione.

Warto dbać o zdrowie i każdego dnia sięgać po naturalne źródła witaminy C. Obecnie są one łatwo dostępne, niedrogie, a co równie ważne – są bardzo smaczne!

infografika-źródła witaminy C, gdzie najwięcej